فعال‌سازی و اقتصادی‌سازی کریدور شمال به جنوب که از برنامه‌های ویژه ایران برای تبدیل ‌شدن به هاب ترانزیت و تجارت منطقه و اتصال دریای سیاه به خلیج‌فارس و آب‌های آزاد است

چالش زیرساخت‌ها و بروکراسی مقابل توسعه کریدور شمال به جنوب
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در سال‌های اخیر با برخی چالش‌های فنی و بعضاً سیاسی روبه‌رو بوده که از آن جمله می‌توان به بروز جنگ در منطقه و درگیری ارمنستان و جمهوری آذربایجان و البته مداخله روسیه و ترکیه در این بحران یا بروز تنش میان ایران و آذربایجان بر سر ماجرای حمله یک فرد به سفارتخانه‌ همسایه شمالی در تهران اشاره کرد.


از دیگر چالش‌های راه‌اندازی یا توسعه این کریدور کمبود امکانات و زیرساخت‌های لازم برای ترانزیت چه در حوزه اداری و اجرایی و چه امکانات حمل ‌و نقل و ترانزیت مانند جاده، ریل و بنادر بوده است. با سرمایه‌گذاری‌های خوب صورت گرفته با کمک بخش خصوصی در یکی دو سال گذشته منطقه انزلی توانسته جایگاه خود را در این مسیر ارتقا دهد. چه بندر انزلی و چه بندر منطقه آزاد کاسپین که توانسته نخستین اسکله‌های خصوصی در شمال کشور را با ظرفیت تجاری توسعه دهد، اینک با اتصال به خط ریلی می‌تواند نقش مهمی در رفع موانع اتصال کریدور شمال به جنوب از مسیر دریایی در خزر ایفا کند.
بدین منظور روزنامه قدس با دکتر هادی حق‌شناس، استاندار گیلان در خصوص ظرفیت‌های این استان در بخش تجارت استانی و دریایی و نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب در مرز ایران به گفت‌وگو نشسته است. حاصل آن را در ادامه بخوانید.

در سال‌های اخیر برخی چالش‌های سیاسی و فنی سبب اخلال در روابط اقتصادی و تجاری ما با کشورهای همسایه شمالی به‌ ویژه جمهوری آذربایجان شده است. به تازگی با سفر رئیس‌جمهور به این همسایه شمالی که نشانه تغییر در سطح و نوع روابط بود انتظار می‌رود برخی چالش‌ها با امضای تفاهم‌نامه‌های جدید برطرف شود. این رویداد چه تأثیری در حجم مبادلات تجاری استانی ما و تقویت کریدور شمال به جنوب خواهد داشت؟
پس از چند سال تنش نسبی، سفر رئیس‌جمهور اتفاق مهمی بود و نقطه عطفی خواهد بود. به نظر من در چند ماه آینده ما شاهد افزایش آمد و شد میان دو کشور ایران و آذربایجان خواهیم بود، هم افزایش رفت و آمد و سفرهای هوایی و هم افزایش تجارت در مرزهای زمینی و دریایی.
سال گذشته حدود ۲میلیون تُن حجم تجارت ما با جمهوری آذربایجان بود که معادل ۷۰۰ میلیون دلار است. خوشبختانه در مرز آستارا هم تجارت ریلی را برقرار کرده‌ایم به این شکل که قطارهای ایران و آذربایجان وارد خاک دو طرف می‌شوند؛ هم حمل‌ و نقل زمینی و ترانزیت خودروهای باری را داشتیم و هم تجارت و تبادلات دریایی از طریق بنادر دو کشور را. این سفر سبب خواهد شد حجم تجارت و ترانزیت کالا میان ایران و آذربایجان و بالتبع کشورهای حوزه قفقاز گسترش پیدا کند و البته این امر نیاز به‌ قدری زمان دارد. وزارت نیرو هم حدود ۵۰۰مگاوات برق را در ایام پیک مصرف از آذربایجان تأمین خواهد کرد.

بندر انزلی به لحاظ اتصال دریا به ریل در مسیر کریدور شمال به جنوب جایگاه ویژه‌ای دارد، برای توسعه ظرفیت این بندر و اتصال ریلی آن چه چالش‌هایی وجود داشته و چه سرمایه‌گذاری صورت گرفته است؟
ما در شمال مشکل بغرنجی نداریم. مشکل ما بیشتر در جنوب کشور است. ترانزیت اصلی از اقیانوس هند، دریای سرخ و دریای سیاه به سمت آسیای میانه می‌رود و همچنان مسیر ایران انتخاب نمی‌شود. به نظر من بین جنوب و شمال کشور اگر شرکت‌های حمل ‌و نقل زمینی و ریلی و یک‌کلام فورواردرها فعال شوند بیش از ۲۰ میلیون کانتینری که به بندر جبل علی رفته و دوباره به مقاصد کشورهای حوزه قفقاز و آسیای میانه می‌رود، امکان جذب به بندرعباس را خواهد داشت، در این صورت ترانزیت و تجارت کالا به بنادر شمالی ایران از جمله انزلی هدایت خواهد شد و ارزش ‌افزوده زیادی به وجود می‌آورد.
علت اینکه چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد این است که اشکال مختلف حمل ‌و نقل اعم از زمینی، دریایی و ریلی هماهنگی و سازوکار لازم برای کاهش زمان ترانزیت را ندارند و این موضوع از جذابیت مسیر ایران در قالب کریدور شمال به جنوب می‌کاهد. اگر این موضوع را در داخل حل کنیم حجم زیادی از کالاها از مسیر ترانزیت ایران به شمال جذب خواهد شد.

صادرات کشورهای شمالی بندر انزلی چقدر فعال است؟
کشورهای شمالی ما دو محصول خاص و صادراتی دارند که مورد نیاز ماست و بازار جهانی خوبی هم دارد و هر دو آن‌ها را ما می‌توانیم جذب کنیم و این دو محصول غلات و چوب هستند. اگر بروکراسی ما به حداقل برسد ما در این حوزه می‌توانیم ارزش ‌افزوده زیادی ایجاد کنیم.

اکتشاف تحقیقاتی نفت در مخزن رودسر آغاز شده، این اتفاق چه تأثیری در اقتصاد منطقه دارد؟
بله، مرحله اکتشاف و حفاری اکتشافی و تحقیقاتی نفت در رودسر آغاز شده که یک پروژه یک‌ساله است. استخراج مرحله بعدی است و امیدواریم به نتیجه خوبی برسیم و در صورت وجود منابع قابل ‌توجه باید امکانات و بسترهای انتقال نفت نیز ایجاد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha