رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، گفت: نقطه ضعف اصلی در مسائل تربیتی خاص دانش‌آموزان همانند بلوغ، چالش کمبود نیروی تربیتی و مشاوره‌ای توانمند است.

چالش پاسخ به مسائل تربیتی دانش آموزان؛ کمبود نیروی مشاوره‌ای توانمند در مدارس
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

علی لطیفی، درباره مسائل مختلف حوزه تربیتی در نظام آموزش ‌و پرورش گفت: در مسئله بلوغ ویژگی‌ تاثیرپذیری فردی نقش مهمی ایفا می‌کند. عوامل تربیتی باید افرادی آگاه باشند تا بتوانند با هر دانش‌آموز متناسب با دوران رشدی‌اش تعامل کنند و به جای برنامه‌های کادربندی شده و یکسان برای همه دانش‌آموزان، بر اساس شناخت و درک درست، با آن ها تعامل مناسب داشته باشند. باید دانست وظیفه کمک به دانش‌آموزان در گذر از دوره بلوغ بر عهده افراد متعهد و آگاه است.

وی با بیان اینکه با توجه به انتظارات گسترده‌ای که از آموزش و پرورش وجود دارد، نقطه ضعف اصلی در مسائل تربیتی خاص دانش‌آموزان همانند بلوغ، چالش کمبود نیروی تربیتی و مشاوره‌ای توانمند است افزود: باید فرآیند تقویت این نیروها جدی‌تر پیگیری شود. تا جایی که بنده خبر دارم، طراحی‌های خوبی در معاونت پرورشی در این زمینه انجام شده، با اینحال به حمایت مجموعه‌های خارج از آموزش و پرورش هم نیازمند است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به چالش‌های نیروی انسانی، مهم‌ترین مشکل آموزش و پرورش را کمبود نیروی انسانی تربیتی و مشاوره‌ای آگاه و متعهد دانست و ادامه داد: باید این واقعیت را بپذیریم که در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش از نظر کیفی، به اندازه کافی چالش نیروی انسانی وجود دارد، هرچند کارهای قابل تقدیری در این زمینه انجام شده، اما کافی نیست.

تغییر نگاه از کتاب محوری به سمت برنامه محوری

لطیفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تغییرات کتاب های درسی گفت: یکی از ماموریت‌های سازمان پژوهش در دوره جدید، تغییر نگاه از کتاب محوری به سمت برنامه محوری است زیرا مطالبات و نیازهای جامعه فراتر از آن است که بتوان تنها با کتاب آن‌ها را برآورده کرد. باید فرصت‌های غنی یادگیری و تربیتی در قالب برنامه‌درسی طراحی شود تا مدرسه به محیطی اثرگذار و تربیتی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین محورهای سند تحول، چرخش از تمرکز صرف بر کتاب درسی به سمت برنامه درسی در مدرسه است افزود: از آنجا که اقلیم‌ها و بوم‌های متفاوتی در سراسر کشور وجود دارد، باید چارچوب‌هایی تدوین کنیم که امکان بومی‌سازی بخش‌هایی از محتوا و تنوع در یادگیری فراهم شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیران و معلمان مدارس نباید صرفاً مجری کتاب‌های درسی باشند، بلکه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بتوانند سطح‌هایی از برنامه را با شرایط منطبق کرده و متناسب با نیازهای متنوع مناطق و تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان کار را پیش ببرند ادامه داد: بر همین اساس، طرحواره «اجرای برنامه درسی تا سطح مدرسه» در نظر گرفته شده که قرار است به صورت آزمایشی در دوره اول ابتدایی و در چند مدرسه اجرا شود. در این طرح، نقش مدرسه به عنوان محور تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌ها، ارء یافته است.

لطیفی با بیان اینکه در این طرح، «برنامه درسی مدرسه‌ای»، «بسته‌های یادگیری جدید» و «نظام پشتیبانی علمی از مدرسه» سه خدمت اساسی است که به مدرسه ارائه می‌شود عنوان کرد: هدف این است که در آغاز، به صورت آزمایشی محدود در پایه اول ابتدایی اجرا و نظارت و ارزشیابی‌های مستمر نیز انجام شود زیرا دوره اول ابتدایی حساس‌ترین دوره است.

وی با بیان اینکه یکی از کاستی‌های فعلی، فاصله میان برنامه درسی قصدشده و برنامه درسی در صحنه اجرای واقعی است اظهار کرد: دلیل این مسئله هم معمولا بی‌توجهی به نیازهای دانش‌آموز و مهم‌تر از آن، شکل نگرفتن فهم مشترک درباره اهداف و محتوای برنامه بین برنامه‌ریز و عوامل مدرسه به خصوص معلم است. برای رفع این نقص، امسال برای پایه اول ابتدایی اجرای آزمایشی به صورت محدود در تعداد بسیار محدودی از مدارسی خواهد بود که به صورت مستمر در طول سال ارتباط، پشتیبانی و رصد با آن‌ها داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha