هشتمین جلسه از دوره آموزشی «امثال مثنوی معنوی» در قالب مثنوی‌کاوی با کودکان، با حضور دکتر مهدی فردوسی مشهدی، پژوهش‌گر ادبیات دینی کودک و نوجوان برگزار شد.

مثنوی‌کاوی با کودکان؛ دوراندیشی و نزدیک‌بینی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، دکتر فردوسی مشهدی در این نشست با اشاره به درون‌مایه تمثیلی روایی از مثنوی معنوی و توضیح درباره درون‌مایه ارزش‌شناختی آن، به شرح مفاهیم «دوراندیشی» و «آسیب‌گریزی» پرداخت و توضیح ‌داد: گاهی دوراندیشی را در ترجمه «احتیاط» به کار می‌برند که کاربرد دقیقی نیست، بلکه دوراندیشی ترجمه «حزم» عربی و معنای احتیاط، آسیب‌گریزی است.
وی با ذکر مثال‌هایی در این زمینه، تأکید کرد: کودکان در مواجهه با روی‌دادهایی که در درازنای زندگی آنان تا بزرگ‌سالی پیدا خواهند شد، بدون ورزیدگی در این زمینه؛ یعنی بدون برخورداری از حزم و احتیاط، به مشکلات متنوع و متعددی دچار می‌شوند. کودک یا نوجوانی را فرض کنید که می‌خواهد فردا صبح اول وقت بیدار شود تا به قراری یا کاری، برسد؛ یعنی نمی‌خواهد به اصطلاح خواب بماند. برای پیش نیامدن این مشکل (خواب‌ماندگی)، کاری باید کرد. تنظیم ساعت زنگ‌دار پیش‌ از خواب، پیش‌گیری از پیش آمدن مشکل خواب‌ماندگی است. بنابراین، تنظیم ساعت زنگ‌داری که موجب بیدار شدن پیش از وقت مقرر کی‌شود، رفتاری دوراندیشانه به شمار می‌رود.
فردوسی مشهدی با اشاره به قصه‌ای از مثنوی معنوی، به تطبیق دو مفهوم حزم و احتیاط بر آن پرداخت و افزود: مهارت مدیریت شخصی که به معنای رفتارهایی برای صرف کردن بهینه زمان، انرژی و منابع خود به انگیزه دست‌یابی به اهداف شخصی و حرفه‌ای خود است، بدون دوراندیشی ممکن نیست؛ زیرا مدیریت شخصی به برنامه‌ریزی وابسته است و برنامه‌ریزی بدون دوراندیشی امکان‌پذیر نیست و بنابراین، تمرین رفتار دوراندیشانه، در تربیت و رشد فردی و برخورداری از توانایی برنامه‌ریزی درباره آینده و تصمیم‌گیری آگاهانه و پیش‌بینی آثار رفتارهای فردی در موقعیت‌های گوناگون، بسیار مؤثر است. اگر مخاطب هدف؛ یعنی کودک و نوجوان از طریق ورزه‌هایی که پیش‌نهاد شد از مهارت دوراندیشی برخوردار نشود، به نزدیک‌بینی و شتاب‌زدگی در تصمیم‌گیری دچار می‌شود و چنانچه این خصلت در او نهادینه شود، چه بسا در بزرگ‌سالی به مشکلات حل‌ناپذیری گرفتار آید.
فردوسی مشهدی با اشاره به لایه‌های الهیاتی قصه نقل شده از مثنوی معنوی، تأکید کرد: اکنون بحث ما به لایه ارزش‌شناختی این قصه ناظر است، اما مربیان محترم می‌توانند با استفاده از فهرست پرسش‌هایی که تقدیم آنان شده است، در زمینه تصمیم‌گیری در دوراهی‌های الهیاتی نوجوانان نیز به تسهیل‌گری بپردازند.
دوره آموزشی «امثال مثنوی معنوی» که به همت باشگاه دانش‌افزایی و بهره‌وری ادبیات دینی کودک و نوجوان (بادبادک) هر هفته یک‌شنبه‌ها با حضور گروهی از نویسندگان و علاقه‌مندان ادبیات کودک و نوجوان برگزار می‌شد، این هفته، دوشنبه در ساختمان حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha