حجتالاسلام علی لطیفی در نشست تخصصی بررسی طرحواره تحول در برنامه درسی تا سطح مدرسه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق تحول در مدرسه، گفت: عدم تحقق اسناد در مدرسه به علت نبود یک برنامه جامع و مهندسی یکپارچه در حوزه برنامه درسی بوده است.
وی افزود: اکنون در مدرسه تنها کتاب درسی وجود دارد و برنامه درسی معنایی ندارد و عوامل فقط مجری هستند نه مشارکت کننده، همچنین انعطاف و فهم مشترک نیز شکل نگرفته است، بنابراین در همین راستا و به منظور بهبود این وضعیت، طراحی و اجرای طرحواره تحول در برنامه درسی تا سطح مدرسه در دستور کار قرار گرفت.
لطیفی ادامه داد: در مهندسی یکپارچه جدید، راهنمای برنامه درسی ملی در سطح مدرسه، بستههای تربیتی و یادگیری و نظام پشتیبانی علمی، رصد و پایش، ارائه میشود.
وی گفت: از جمله گامهای مهمی که در مهندسی جدید برداشته شده، تدوین هویت (ماموریت) دورههای تحصیلی میباشد و به دنبال آن است که مشخص میشود در هر دوره تحصیلی دانشآموز باید چه مهارتهایی را کسب کند و به کدام اهداف باید برسد.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، ضمن تاکید بر ضرورت طراحی و تدوین شایستگیهای پایه و عمومی، اظهار کرد: گام مهم دیگر در این مهندسی جدید، طراحی و تدوین شایستگیهای پایه و عمومی نظام تربیت رسمی و عمومی است که همه افراد جامعه نیازمند یادگیری آنها هستند و شامل هویت اسلامی- ایرانی، ارتباط مسئولانه و موثر، خویشتنسازی و تفکر و تعقل است.
لطیفی افزود: اکنون و در شروع اجراییسازی این طرحواره تحولی، از سال تحصیلی آینده، اجرای آزمایشی در تعدادی از مدارس و در پایه اول ابتدایی با رویکردهای تلفیقی به ویژه در کتابهای درسی آغاز خواهد شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در اشاره به برنامهریزی همهجانبه صورتگرفته در فرایند این پروژه، گفت: برای طراحی این مهندسی جدید و آمادهسازی بسته آموزشی پایه اول ابتدایی، علاوه بر تیمهای تخصصی کارشناسان این سازمان، ۴ گروه بیرونی شامل معلمان مجرب، متخصصان با تجربه زبانشناسی و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان، متخصصان هنری در بخش زیباشناسی و متخصصان تکنولوژی آموزشی به منظور بهرهبرداری از فناوری و رسانههای آموزشی در این مسیر مشغول به فعالیت هستند.
وی در ادامه، افزود: در مسیر اجرای آزمایشی این طرح، مدارس هدف انتخاب و برنامهریزی دقیق برای جلسات توجیهی و آموزشی معلمان، مدیران مدارس، مدیران مناطق آموزشی و اداراتکل مشارکتکننده انجام شده است.
لطیفی در پایان با اشاره به نقش والدین، تصریح کرد: توجه به نقش انجمن اولیا و مربیان و تلاش برای بهرهبرداری از این ظرفیت به صورت ویژه در این مرحله دیده شده است و در دستور کار قرار دارد.
نظر شما