۲۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۱۰۷۳۱۶۵

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: اکنون در مدرسه تنها کتاب درسی مهم است و برنامه درسی معنایی ندارد بنابراین انعطاف و فهم مشترک در مدارس شکل نگرفته است.

آماده‌سازی بسته آموزشی پایه اول ابتدایی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

حجت‌الاسلام علی لطیفی در نشست تخصصی بررسی طرح‌واره تحول در برنامه درسی تا سطح مدرسه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق تحول در مدرسه، گفت: عدم تحقق اسناد در مدرسه به علت نبود یک برنامه جامع و مهندسی یکپارچه در حوزه برنامه درسی بوده است.

وی افزود: اکنون در مدرسه تنها کتاب درسی وجود دارد و برنامه درسی معنایی ندارد و عوامل فقط مجری هستند نه مشارکت کننده، همچنین انعطاف و فهم مشترک نیز شکل نگرفته است، بنابراین در همین راستا و به منظور بهبود این وضعیت، طراحی و اجرای طرح‌واره تحول در برنامه درسی تا سطح مدرسه در دستور کار قرار گرفت.

لطیفی ادامه داد: در مهندسی یکپارچه جدید، راهنمای برنامه درسی ملی در سطح مدرسه، بسته‌های تربیتی و یادگیری و نظام پشتیبانی علمی، رصد و پایش، ارائه می‌شود.

وی گفت: از جمله گام‌های مهمی که در مهندسی جدید برداشته شده، تدوین هویت (ماموریت) دوره‌های تحصیلی می‌باشد و به دنبال آن است که مشخص می‌شود در هر دوره تحصیلی دانش‌آموز باید چه مهارت‌هایی را کسب کند و به کدام اهداف باید برسد.

عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، ضمن تاکید بر ضرورت طراحی و تدوین شایستگی‌های پایه و عمومی، اظهار کرد: گام مهم دیگر در این مهندسی جدید، طراحی و تدوین شایستگی‌های پایه و عمومی نظام تربیت رسمی و عمومی است که همه افراد جامعه نیازمند یادگیری آن‌ها هستند و شامل هویت اسلامی- ایرانی، ارتباط مسئولانه و موثر، خویشتن‌سازی و تفکر و تعقل است.

لطیفی افزود: اکنون و در شروع اجرایی‌سازی این طرحواره تحولی، از سال تحصیلی آینده، اجرای آزمایشی در تعدادی از مدارس و در پایه اول ابتدایی با رویکردهای تلفیقی به ویژه در کتاب‌های درسی آغاز خواهد شد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در اشاره به برنامه‌ریزی همه‌جانبه صورت‌گرفته در فرایند این پروژه، گفت: برای طراحی این مهندسی جدید و آماده‌سازی بسته آموزشی پایه اول ابتدایی، علاوه بر تیم‌های تخصصی کارشناسان این سازمان،‌ ۴ گروه بیرونی شامل معلمان مجرب، متخصصان با تجربه زبان‌شناسی و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان، متخصصان هنری در بخش زیباشناسی و متخصصان تکنولوژی آموزشی به منظور بهره‌برداری از فناوری و رسانه‌های آموزشی در این مسیر مشغول به فعالیت هستند.

وی در ادامه، افزود: در مسیر اجرای آزمایشی این طرح، مدارس هدف انتخاب و برنامه‌ریزی دقیق برای جلسات توجیهی و آموزشی معلمان،‌ مدیران مدارس، مدیران مناطق آموزشی و ادارات‌کل مشارکت‌کننده انجام شده است.

لطیفی در پایان با اشاره به نقش والدین، تصریح کرد: توجه به نقش انجمن اولیا و مربیان و تلاش برای بهره‌برداری از این ظرفیت به صورت ویژه در این مرحله دیده شده است و در دستور کار قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha