اما یکی از ظریفترین آزمونهای الهی برای سنجش عمق ایمان و اصالت اخلاقی افراد، رفتار آنان در حریم مقدس خانواده است. جامعه بشری امروز شاهد پدیده شوم «دوگانگی اخلاقی» است؛ افرادی که در محافل عمومی با چهرهای گشاده و زبان نرم، «مردمدار» جلوه میکنند، اما در حریم خانه که آینه باطن آدمی است، به افرادی خشن، سختگیر و ناسازگار تبدیل میشوند. جوانانی که در جمع دوستان، اهل گذشت و تعاملاند اما در برابر والدین پرخاشگر میشوند و همسرانی که در جامعه «مؤدب» شناخته میشوند اما در خانه به کوچکترین بهانه آتش اختلاف میافروزند، همه و همه نشان از بحرانی عمیق در فهم حقیقت «حُسن خُلق» از منظر دینی دارد.
اخلاق نبوی؛ تجلی توحید در حریم خانواده
در مکتب قرآن و عترت، خانه نخستین پایگاه تربیت «انسان الهی» و خانواده، مدرسه تکامل روح است. رسول خدا(ص) که خود را «مبعوث برای تکمیل مکارم اخلاق» میدانستند، در حریم خانه تجسم عینی آیات قرآن بودند. عایشه همسر پیامبر(ص) در توصیف اخلاق خانگی ایشان؛ آن گونه که در «الطبقات الکبری» ابنسعد روایت شده میگوید: «کانَ خُلُقُهُ الْقُرْآنَ»؛ اخلاق پیامبر(ص) عین قرآن مجسم بود. ایشان نه تنها هرگز به همسران خود سخن ناخوشایندی نگفتند، بلکه با مهربانی آمیخته به ادب الهی، حریم خانواده را به گلستانی از مودت تبدیل کردند. حتی در سختترین شرایط، صدای بلندشان به گوش اهل خانه نمیرسید و خشم را با گذشتی آسمانی مهار میکردند. این رفتارها نه از روی تکلف، بلکه برخاسته از ژرفای وجود نورانی پیامبر(ص) بود؛ وجودی که قرآن از آن به «سراجاً منیراً» (چراغی فروزان) یاد میکند.
درسهای ناب از سیره عملی رسول رحمت(ص)
۱.لطافت کلام: پیامبر(ص) در خانه با واژههایی آمیخته به محبت سخن میگفتند. هرگز از الفاظ تحقیرآمیز یا لحن تند استفاده نمیکردند. حتی هنگام تذکر با عبارتهایی مانند «ما بالُ أقوامٍ...» (چه شده است مردمی که...) به اصلاح رفتار میپرداختند.
۲. گذشت فراتر از عدالت: اگرچه حقالناس را با دقت رعایت میکردند، اما در حریم خانواده از حق خود میگذشتند. این همان «إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» (فرقان:۶۳) بود که در خانه تجلی یافته بود.
۳. همدلی عاطفی: در روایتها آمده است پیامبر(ص) گاه در خانه به بازی با کودکان و همراهی با همسران میپرداختند. این مشارکت فعال، بیانگر «وَاشْکُرُوا لِی وَلِوَالِدَیْکُمْ» (لقمان:۱۴) در عمیقترین سطح بود.
اخلاق اجتماعی پیامبر(ص)؛ الگوی رهایی از بحران خشونت زمانه
خداوند در آیه ۱۵۹ سوره آلعمران، فلسفه نفوذ کلام پیامبر(ص) در دلها را این گونه ترسیم میفرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ»؛ این لطف الهی بود که با مردم نرمخو و مهربان شدی و اگر خشن و سختدل بودی، از پیرامونت پراکنده میشدند. سیره عملی رسول خدا(ص) در تعاملات اجتماعی به ویژه در فضای پرالتهاب بازار و دادوستد، گواه زنده این آیه است. ایشان که «رحمة للعالمین» بودند، حتی در سختترین مجادلات اقتصادی هرگز به فریاد، سوگندهای دروغین یا زورگویی متوسل نشدند. ابن هشام در السیره النبویه نقل میکند: روزی مردی از پیامبر(ص) طلبش را با خشونت مطالبه کرد و حتی عبای ایشان را کشید. پیامبر(ص) با تبسمی آمیخته به مهر فرمودند: «این گروه [اصحاب] تا سه روز مهلت میخواهند» و هیچ نشانهای از خشم در چهره مبارکشان نبود.
بازار؛ محک آزمون اخلاقمداری
در روایتی از امام صادق(ع) آمده است: «مُجَامَلَةُ النَّاسِ ثُلُثُ الْعَقْلِ» (تحف العقول، ص۳۵۶)؛ نیمی از خردمندی در مدارا با مردم است. پیامبر(ص) در محیطی که داد و بیداد و سوگندهای بیهوده رواج داشت، با پایبندی به اصول «لَاضَرَرَ وَلَاضِرَارَ» (وسائل الشیعه، ج۱۷، ص۴۱۷)، تحولی الهی در فرهنگ تجارت پدید آوردند. ایشان نه تنها از «یَمِینُ الْغَمُوسِ» (سوگند دروغ برای فروش کالا) پرهیز میکردند، بلکه در مناقشات، پیشقدم در عفو بودند؛ حتی وقتی حق با ایشان بود. این همان «جَزَاءُ السَّیِّئَةِ سَیِّئَةٌ مِّثْلُهَا ۖ فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَی اللهِ» (شوری:۴۰) است که در وجود نورانیشان تجسم یافته بود.
درسهای ناب از سیره تجاری رسول رحمت(ص)
۱. سکوت حکیمانه: در بازار مدینه هرگز صدای پیامبر(ص) از دیگران بلندتر نبود. این سکوت آگاهانه ناشی از ایمان به «إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَئکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا» (اسراء:۳۶) بود.
۲. گذشت پیشگیرانه: ایشان پیش از آنکه طرف مقابل به اشتباهش پی ببرد، با عفو الهی، آتش اختلاف را خاموش میکردند. این همان «ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» (مومنون:۹۶) در عمل بود.
۳. عدالت آمیخته به مهر: در روایت است که پیامبر(ص) هنگام تقسیم غنایم، سهم بیشتری به تازهمسلمانان میدادند تا دلهایشان به اسلام متمایل شود. این نگاه استراتژیک، عدالت را با مصلحتاندیشی الهی پیوند میزد.
جامعه گلستان؛ رؤیایی دستیافتنی
امام علی(ع) در حکمت ۱۹۰ نهجالبلاغه هشدار میدهند: «مَنْ أَطَاعَ هَوَاهُ أَعْطَی عَدُوَّهُ مُنَاهُ»؛ هر که از هوای نفس پیروی کند، آرزوی دشمنش را برآورده کرده است. بحران خشونت در دادگاهها، زندانهای پر از مجرمان و نزاعهای خیابانی، ریشه در نافرمانی از سیره نبوی دارد. اگر هر مسلمانی در خانواده و جامعه، تنها یک درصد از اخلاق تجاری پیامبر(ص) را الگو قرار دهد، دادگستریها به «مراکز صلحسازی» تبدیل میشوند، زندانها از محکومان خالی میشود و بازارها به «مساجد اخلاق» بدل میشوند.
پروردگارا! چنان کن که بر عمر ما هر چه افزوده میشود، بر بهرهمان از اخلاق نبوی نیز بیفزایی. به برکت محمد(ص) و آلش، جامعه ما را گلستانی از رحمت کن که در آن، عفو تو بر خشم بندگانت و مدارای تو بر خشونتهایشان چیره شود.
نظر شما