آیت الله ابوالقاسم علیدوست اظهار داشت: نگاه «حماسی» به واقعه عاشورا یک امر طبیعی است بویژه در 50 سال اخیر اگر رسانه های حکومتی را دنبال کنیم درمی یابیم که واقعه عاشورا به عنوان یک حرکت حماسی و در جهت مقابله با ظلم و ستم تحلیل می شود درحالیکه اگر به دوران حکومت های پیشین (صفویه و قاجار) برگردیم، درمی یابیم که یک نگاه «احساسی» به واقعه کربلا می شود و آنچه بیان شده، ذکر مصیبت و چگونه کشته شدن و اسارت رفتن اهل بیت (ع) است. شعر محتشم که در همین دوران سروده شده تجسم این نگاه «عاطفی» و «احساسی» است.
وی «نگاه آزادیخواهانه» را نگاه دیگر به واقعه عاشورا دانست و گفت: این نگاه بیشتر بین غیرمسلمانان دیده می شود؛ وقتی گاندی از واقعه کربلا سخن می گوید به دنبال ذکر مصیبت و روضه خوانی نیست همچنانکه مانند صداوسیما و رسانه های ما نمی خواهد از امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با یزید و دفاع از دین بگوید، بلکه نگاه او به حادثه کربلا، «نگاه آزادیخواهانه» است. گرچه معتقدم حادثه عاشورا هیچکدام اینها نیست و همه اینها است.
وی تصریح کرد: واقعه عاشورا یک دانشگاه پر درس است و هرکس با نگاه و تحلیل خود می تواند از آن واقعه که از نظر زمانی کوتاه و از نظر تعداد بسیار محدود است، درس بگیرد. هرجای واقعه کربلا را دست بگذاریم می توانیم درس بگیریم؛ یکجا درس ایثار و گذشت می توان گرفت، یکجا درس آزادیخواهی و آزادبودن می توان گرفت.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: دانشگاه پردرس عاشورا مشمول مرور زمان نمی شود؛ معروفترین، محکمترین و مشهودترین سند از امام حسین(ع) که هدف هایشان را بیان میکند وصیت ایشان به برادرشان محمد بن حنفیه به هنگام خروج از مدینه است. امام حسین(ع) در این وصیتنامه کوتاه در مورد حرکتشان میفرمایند: «من از روی سرمستی، گردنکشی، تبهکاری و ستمگری قیام نکردهام. بلکه به پا خواستهام تا کار امت جدّ خویش به صلاح آورم، میخواهم که امر به معروف و نهی از منکر کنم و روش جدم و پدرم علی بن ابیطالب(ع) را در پیش بگیرم. هر کس مرا با پذیرش حق پذیرفت، خداوند به حق سزاوارترین است و هر کس این امر را از من نپذیرد شکیبایی میورزم تا خداوند میان من و مردم داوری فرماید. او بهترین داوران است، توفیق من تنها از خداوند است. بر او توکل میکنم و به سوی او باز بازگردم». با وجود آنکه امام حسین(ع) از اتفاقات کوفه باخبر بودند به مسیر خود ادامه دادند، براساس روایات و نقلهای تاریخی امام در مورد هدف خود میفرمایند «فساد در زمین زیاد شده و طاعت شیطان بروز و طاعت خداوند کنار رفته است و من اولا به نصرت دین خدا و عزیز کردن آئین و جهاد در راه خدا هستم».
وی تصریح کرد: در همین پیشامد اخیر کشور می توانیم از این واقعه کربلا الگوگیری کنیم. مَثَل واقعه کربلا، مَثَل خورشید و ماه است که هیچگاه کهنه نمی شوند. چگونه سپاه کفر به ما هجوم آورد و چگونه سپاه و ارتش ما با تاسی به اباعبدالله الحسین (ع) مقابل آنها ایستادند.
وی بیان داشت: واقعه کربلا فرازمان و فرامکان است. روز عاشورا درحقیقت روز نیست، «روزی» برای بشریت است که خداوند قرار داد همچنانکه زمین کربلا «زمین» نیست، «زمینه» است که بشریت می تواند از آن استفاده کند.
وی گفت: اگر فرهیختگان واقعه کربلا را از صفر تا صد و با تکیه بر منابع تاریخی مستند تحلیل کنند به گونه ای که عوام بفهمند و خواص بپذیرند، می توان این حادثه را از اندوه صرف به سمت آگاهی و بیداری تاریخی سوق داد.
وی ابراز داشت: امام معصوم می تواند با رفتارهای به موقع خود به قدرت های فاسد «نه» بگوید و این «نه» گفتن الگویی برای دیگران شود. همراه بردن خانواده به میدان نبرد، فرستادن مسلم پیشاپیش لشکر به کوفه، همه اینها «نه» گفتن مدیریت شده به فساد است.
وی درباره نقش عاشورا در ایجاد گفتگوی صادقانه میان دینداران و نهاد دین گفت: وقتی دینداران بر محور دین بچرخند، از آنجاکه امام، تمام دین است، این تلفیق دینداران و نهاد دین حاصل می شود. اما وقتی دینداران فاصله بگیرند و از فرهیختگان بهره نگیرند تا جایی که «عوام زدگی» حاکم شود، طبیعی است که این گفت وگو حاصل نمی شود.
استاد علیدوست تاکید کرد: برای تربیت انسان های مسئول، عدالت خواه و آزاداندیش نیازمند همکاری تمام ابعاد حاکمیت هستیم؛ معتقدم فرهیختگان، مسئولان و رسانه ها هرکدام وظایفی دارند که اگر منسجم و مسئولانه بدان عمل کنند، شاهد رشد چنین انسان هایی خواهیم بود.
وی در عین حال عنوان کرد: حادثه عاشورا باید روز بروز توسط فرهیختگان و نظریه پردازان «تحلیل نو» شود و رسانه ها این تحلیل ها را به جامعه منتقل کنند چون رسانه ها تنها اسباب امواج ضلالت نیستند بلکه اسباب امواج هدایت هم هستند و این امواج اینگونه می تواند به جامعه راه پیدا کند.
نظر شما