کلاهبرداران با سوءاستفاده از اطلاعات مشتریان دستگاه‌های خدمات‌رسان، اعتماد آن‌ها را جلب کرده و در قبال خدماتی که هرگز ارائه نمی‌شود، پول دریافت می‌کنند.

کلاه جدید بر سر همراهان بیمار
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

کلاه‌برداری از طریق سرقت یا سوءاستفاده از اطلاعات مشتریان دستگاه‌های خدمات‌رسان، یک شگرد قدیمی است. این اتفاق با دادن اطلاعات شخصی مشتریان، از طرف کلاهبرداران و جلب اعتماد آن‌ها صورت می‌گرفت و پس از آن هم درخواست پول در قبال کاری که هیچ وقت برای مشتری انجام نمی‌شود.
در گذشته این نوع کلاه‌برداری و سوءاستفاده از اطلاعات مشتریان برای برخی از مشترکان اینترنت مخابرات نیز رخ می‌داد و شاهد آن بودیم که فرد کلاهبردار در کمترین زمان پس از ثبت اطلاعات در دفتر پیشخوان به محل مراجعه می‌کرد و بدون اینکه خدماتی ارائه دهد، تنها با فروش یک مودم ارزان‌قیمت قدیمی با قیمتی بالاتر، درخواست دستمزد می‌کرد و این در حالی بود که این فرد هیچ ارتباطی با مخابرات نداشته و هنگامی که تلفن و اینترنت متقاضی وصل نمی‌شد، تازه به کلاه‌برداری پی می‌برد.
این روزها نیز این نوع کلاه‌برداری در قالب سوءاستفاده از اطلاعات بیماران در بیمارستان‌ها افزایش یافته به‌ گونه‌ای که برخی بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها با اطلاع‌رسانی این مورد در قسمت پذیرش و بخش‌های بستری و اتاق‌های خود هشدارهای لازم را به مراجعه‌کنندگان می‌دهند؛ اما باز هم سوءاستفاده‌کنندگان از اطلاعات بیماران از کوچک‌ترین ناآگاهی مردم استفاده می‌کنند و پول زیادی به جیب می‌زنند.
شگرد این کلاهبرداران گاهی این‌گونه است که خودشان را حضوری یا تلفنی جزئی از کادر درمان بیمارستان یا داروخانه معرفی کرده و از همراه بیمار برای خدمات و دارو درخواست فوری پول می‌کنند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که همراهان بیماران به دلیل نگرانی که برای بهبود و سلامتی عزیزان خود دارند، حاضرند در آن لحظه هر کاری که از دستشان برمی‌آید، انجام دهند. به همین خاطر هشدارهایی که زبانی گفته می‌شود، بی‌فایده است و باید اقدامی اساسی در این خصوص صورت بگیرد.

کلاه‌برداری از طریق تماس با داخلی اتاق بیمار

آقای «ی» یکی از مال‌باختگانی که قربانی این شگرد کلاه‌برداری شده، در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان درباره این اتفاق گفت: همسرم سرطان دارد و او را برای عمل در بخش زنان بیمارستان بستری کرده بودم. به پذیرش که مراجعه کردم، آنجا به من گفتند «اگر تلفن اتاق بیمارتان زنگ خورد و از شما پول خواستند، پول ندهید و باید تنها با توجه به فیش پرداختی که از بیمارستان می‌گیرید، هزینه‌ها را پرداخت کنید».
او افزود: پس از اینکه همسرم بستری شد، چون بخش زنان بود، من را بیرون کردند و خاله همسرم به‌ جای من کنارش ماند. او از این موضوع که اگر تلفنی پول خواستند، نباید پرداختی انجام دهیم، خبر نداشت. پس از نیم ساعت وقتی همسرم را به اتاق عمل می‌برند، از تلفن بیمارستان با داخلی اتاقش تماس گرفته می‌شود و تماس‌گیرنده خودش را متصدی داروخانه بیمارستان معرفی می‌کند و به خاله همسرم مشخصات همسرم و پزشک معالج را می‌گوید تا اعتمادسازی کند. سپس بیان می‌کند «مریض شما الان در اتاق عمل منتظر دارو است. آن داروها را هم داروخانه بیمارستان ندارد و از بیرون باید تهیه کنیم. به همین خاطر باید ۳میلیون تومان برای ما واریز کنید تا آن داروها را تهیه کنیم. الان پیک ما منتظر است تا پول را واریز کنید و داروها را تهیه کند. سپس به شما فیش می‌دهند تا بتوانید از بیمه تکمیلی بگیرید». پس از این تماس، خاله همسرم با من تماس گرفت و گفت «از داروخانه بیمارستان تماس گرفتند. شماره‌تان را دادم تا برای پرداخت هزینه داروها با شما تماس بگیرند».
آقای «ی» ادامه داد: پس از آن با من تماس گرفت و خودش را پزشک داروخانه بیمارستان معرفی کرد. مشخصات همسرم و پزشک معالجش را داد و گفت «منتظر دارو هستند». شماره کارتی را برایم ارسال کرد و من برایش ۳ میلیون تومان کارت به کارت کردم. پس از این اتفاق، پرستاری وارد اتاق همسرم شد و به خاله همسرم گفت «اگر کسی به تلفن اتاق زنگ زد و پول خواست، پول ندهید چون کلاهبردار است». خاله همسرم اعتراض کرد که چرا الان که ۳ میلیون تومان برایشان کارت به کارت کردیم، این موضوع را گفتید و زودتر اطلاع ندادید؟

کلاهبرداران مبالغ مختلفی را از خانواده بیماران گرفته‌اند

این مالباخته با بیان اینکه روز بعد هم دو بار دیگر به تلفن اتاق همسرم زنگ زدند و درخواست پول داشتند و پس از آنکه گفتم شما کلاهبردار هستید، تلفن را قطع کردند، خاطرنشان کرد: به حراست بیمارستان مراجعه کردم و موضوع را شرح دادم و فرم شکایت را پر کردم. گفتم «حداقل کاری کنید که برای افراد دیگر این اتفاق رخ ندهد». مسئول حراست بیمارستان گفت «این مسئله زیاد تکرار شده و مبالغ مختلفی را از خانواده بیماران گرفته‌اند. مورد شما را هم پیگیری می‌کنیم». امیدوارم به نتیجه برسند و پول ما برگردانده شود.
او متذکر شد: اینکه کلاهبرداران مشخصات بیمار و پزشک معالج را می‌دانند، مشخص است؛ یعنی یک سرنخ برای پیگیری که باید به خاطر حراست از آبروی بیمارستان حتماً پیگیری شود. این افراد چطور به اطلاعات بیماران دسترسی دارند؟
این اتفاق که به‌ تازگی برای این شهروند مشهدی رخ داده، تنها یک نمونه از ده‌ها موردی بوده که در سال‌های اخیر برای همراهان بیماران در بیمارستان‌های مشهد پیش آمده است. شناسایی این شبکه کلاهبرداران در هر بیمارستان، نیازمند کمی همت از سوی مسئولان انتظامی و حراست بیمارستان‌هاست تا مشکل درز اطلاعات بیماران را که احتمالاً با همکاری پرسنل سوءاستفاده‌گر رخ می‌دهد، در زیرمجموعه خود شناسایی کنند.
اینکه بیمارستان‌ها تنها درباره این نوع کلاه‌برداری هشدار دهند و به دنبال چگونگی درز اطلاعات یا شناسایی پرسنل متخلف نباشند، دردی از مردم مالباخته دوا نمی‌کند؛ بلکه موجب گسترش این نوع کلاه‌برداری می‌شود. امیدواریم مسئولان با رصد و شناسایی دقیق، این مشکل را در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی رفع کنند تا مردم با خیال راحت، تنها به ‌‎دنبال درمان بیمار خود باشند و درد دیگری به دردهایشان افزوده نشود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha