۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۰۷:۵۶
کد خبر: ۱۰۹۱۴۸۹

چهارشنبه‌های رضوی؛ چراغ راهی برای زیست اخلاقی در دنیای امروز

۲ صفتی که آسایش روانی و همبستگی اجتماعی را تهدید می‌کند

بخل، حسادت و ستم: چگونه این رذایل، آسایش روانی و همبستگی اجتماعی را از منظر رضوی تهدید می‌کند؟

هر چهارشنبه، در روزی که دل‌های شیفتگان به سوی حریم قدسی امام رضا(ع) پر می‌کشد، ما نیز با تمسک به کلام نورانی ایشان به واکاوی آموزه‌های اخلاقی آن امام همام می‌پردازیم.

۲ صفتی که آسایش روانی و همبستگی اجتماعی را تهدید می‌کند
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

این مسیر نه تنها ترسیم‌گر جامعه‌ای آرمانی مبتنی بر فضیلت، عدالت و خدامحوری است، بلکه راه‌گشای تزکیه نفس و ارتقای سطح معنوی فرد و اجتماع خواهد بود؛ با نگاهی کاربردی و متناسب با چالش‌های روز جامعه ما.
این هفته، کانون توجه ما دو حدیث گرانسنگ از کتاب شریف تحف‌العقول است که ریشه‌های تباهی و موانع سعادت بشری را نمایان می‌کند: «إِنَّ شَرَّ النّاسِ مَنْ مَنَعَ رِفْدَهُ وَ أَکَلَ وَحْدَهُ وَ جَلَدَ عَبْدَهُ؛ به‌راستی بدترین مردم کسی است که یاری‌اش را از مردم بازدارد و تنها بخورد و زیردستش را بزند» (ص ۳۳۳) و دیگری «لَیْسَ لِبَخیل راحَةٌ، وَ لا لِحَسُود لَذَّةٌ، وَ لا لِمُلُوک وَفاءٌ وَ لا لِکَذُوب مُرُوَّةٌ؛ بخیل را آسایشی نیست و حسود را خوشی و لذتی، زمامدار را وفایی نیست و دروغگو را مروت و مردانگی.
در ادامه این مسیر، دکتر فرشته معتمد لنگرودی، پژوهشگر برجسته علوم قرآن و حدیث در گفت‌وگویی به واکاوی عمیق‌تر این گوهرهای تابناک رضوی پرداخته و به این پرسش اساسی پاسخ می‌دهد که چگونه می‌توان با الهام از این آموزه‌های جاودان، ریشه‌های بخل، حسادت و ستم را در وجود خود و جامعه بخشکانیم و راهکارهای عملی برای مواجهه با معضلات اخلاقی امروز جامعه ارائه دهیم. با ما همراه باشید تا در این مسیر پرفراز و نشیب معرفتی، با تکیه بر حکمت رضوی، گامی استوار به سوی کمال انسانی و صلاح اجتماعی برداریم.

۲ صفتی که آسایش روانی و همبستگی اجتماعی را تهدید می‌کند

‏‏با استناد به کلام نورانی امام رضا(ع) که می‌فرمایند بخیل را آسایشی نیست، چگونه رذیله بخل، به‌ویژه در بستر خودخواهی و مال‌اندوزی افراطی عصر حاضر، به ناامنی روانی، اضطراب، انزوا و ناآرامی درونی منجر می‌شود؟ مصادیق بارز این تأثیرات مخرب را در زندگی فردی و اجتماعی امروز چگونه می‌توان مشاهده کرد؟

از منظر امام رضا(ع) حدیث «لَیْسَ لِبَخیل راحَةٌ» نشان می‌دهد بخل ریشه‌ ناآرامی روانی است و آسایش را در دنیا و آخرت از بخیل سلب می‌کند. شخص بخیل همواره در چنبره ترس از فقر و دغدغه از دست دادن مال گرفتار است. او اسیر حرص و مال‌اندوزی بی‌حد و حصر شده، دلبستگی افراطی به مال و ترس از زوال آن، اضطرابی مزمن در او ایجاد می‌کند. در عصر حاضر، با غلبه نگاه سرمایه‌داری و ترویج مال‌اندوزی، بخل ابعاد پیچیده‌تری یافته است. افراد خودخواه، سرمایه را مقصودی نهایی می‌پندارند و از هرگونه هزینه منطقی، حتی برای آسایش خود، صرف‌نظر می‌کنند. این خودخواهی مفرط، آنان را از لذت بخشش و مشارکت اجتماعی محروم کرده و به انزوای اجتماعی می‌کشاند. فقدان روابط انسانی معنادار، منبع ناآرامی و نارضایتی درونی است، زیرا آسایش حقیقی در گرو آرامش خاطر و غنای روحی است که با بخل و حرص در تضاد کامل قرار دارد. مصادیق امروزی شامل ثروتمندانی است که از حداقل امکانات برای خود و خانواده دریغ می‌کنند، یا بخل در اشتراک‌گذاری دانش که به رکود جمعی می‌انجامد. در سطح اجتماعی نیز انباشت ثروت در دست عده‌ای قلیل و مشارکت نکردن در رفع نیازهای عمومی، به شکاف طبقاتی و نارضایتی دامن می‌زند که ریشه در همین ناامنی‌های روانی و خودخواهی‌ها دارد. بنابراین، آموزه رضوی «لَیْسَ لِبَخیل راحَةٌ» نه تنها یک حکم اخلاقی، بلکه تحلیلی روان‌شناختی است که نشان می‌دهد بخل چگونه آرامش و سعادت را از انسان سلب کرده و او را در زندان ترس‌ها و خودخواهی‌هایش محبوس می‌کند.

‏با توجه به فرمایش ثامن‌الحجج(ع) که می‌فرمایند «لَیْسَ لِحَسُود لَذَّةٌ» (حسود را خوشی و لذّتی نیست) چرا حسادت به عنوان یکی از «بدترین صفات» معرفی شده است؟

از منظر تعالیم رضوی، حسادت به دلیل پیامدهای مخرب و فراگیرش، از بدترین صفات در انسان است. حدیث «لَیْسَ لِحَسُود لَذَّةٌ» نشان می‌دهد حسادت پیش از آسیب به دیگران، آرامش و لذت حقیقی را از حسود سلب می‌کند؛ زیرا او همواره در رنج و نارضایتی از داشته‌های دیگران است و از نعمت‌های خویش غافل می‌ماند. این رذیله به جامعه نیز سرایت کرده و منشأ خشونت‌های عمیق می‌شود، چنان‌که نمونه‌های قرآنی مانند قتل هابیل توسط قابیل و رفتار برادران یوسف(ع) گواه این مدعاست. حسادت، توانایی فرد را در دیدن خیر برای دیگران سلب می‌کند و آرزوی زوال نعمت برای آنان را در دل می‌پروراند. برای تبدیل این رذیله به رقابت سالم و همدلی، توجه به فضل و کرم الهی و خشنودی از عدالت و تقدیر او ضروری است؛ چرا که خداوند براساس حکمت به هر فرد نعمت می‌بخشد و انسان باید به عنایات الهی به خود راضی باشد و به نعمت‌های دیگران حسادت نورزد. تمرکز بر داشته‌ها، شکرگزاری و دعا برای خود و دیگران، روحیه مثبت‌نگری را تقویت کرده و پذیرش حکمت الهی را در پی دارد. با این رویکردها می‌توان حسادت را به نیرویی سازنده برای رشد شخصی و اجتماعی تبدیل کرد.

‏با استناد به حدیث شریف امام رضا(ع) که می‌فرمایند: «إِنَّ شَرَّ النّاسِ مَنْ مَنَعَ رِفْدَهُ وَ أَکَلَ وَحْدَهُ» (به‌راستی بدترین مردم کسی است که یاری‌اش را از مردم بازدارد و تنها بخورد) تأثیر «تنها خوردن» و «منع یاری» بر جامعه، به‌ویژه در تقویت فردگرایی مخرب چیست و نقش اشتراک‌گذاری منابع مادی و معنوی در تحکیم روابط اجتماعی و همدلی چگونه تبیین می‌شود؟

از منظر امام رضا(ع) نکوهش «تنها خوردن» و «منع یاری» در حدیث شریف، به‌وضوح بر پیامدهای مخرب فردگرایی خودخواهانه تأکید دارد. این رفتارها که در آن، فرد منفعت شخصی خود را بر منافع جمعی ترجیح می‌دهد و صرفاً به دنبال رفع نیازها و تحقق مصالح خویش است، به عنوان خودمحوری یا تک‌محوری شناخته می‌شود. امام(ع) چنین خصیصه‌ای را نکوهش کرده و صاحبان آن را در زمره بدترین مردم برمی‌شمارند؛ زیرا این رویکرد، بنیان‌های همبستگی اجتماعی را تضعیف می‌کند و به انزوای فردی و گسست اجتماعی می‌انجامد. در مقابل، جمع‌گرایی، همنوایی و محبت با دیگران نه تنها به لحاظ روحی و مادی موجب توسعه مهرورزی در جامعه می‌شود، بلکه با تقویت پیوندهای اجتماعی، روابط انسانی را تحکیم می‌بخشد. در بینش اسلامی، مسلمانان برادر یکدیگرند و این پیوند برادرانه، جامعه را در روابط اجتماعی استوار می‌سازد. اشتراک‌گذاری منابع، اعم از غذا، دانش و ثروت، نماد عینی این همدلی و روحیه جمعی است که به توسعه اعتماد متقابل، کاهش نابرابری‌ها و ایجاد شبکه‌های حمایتی قوی‌تر در جامعه می‌انجامد و در نهایت به تقویت روحیه جمعی و انسجام اجتماعی منجر می‌شود.

‏با توجه به نکوهش «زدن زیردستان» در حدیث امام رضا(ع)، راهکارهای عملی برای جایگزینی ستم با عدالت و احترام متقابل در روابط انسانی (خانواده، محل کار، اجتماع) چیست و چگونه می‌توان مصادیق موفق از اجرای این آموزه‌ها را در جامعه امروز مشاهده کرد؟

عدالت اجتماعی از ارکان اساسی جامعه اسلامی است که در آیات و روایات متعدد بر آن تأکید شده و حتی فلسفه فرستادن انبیا(ع) شمرده می‌شود. عدالت‌گرایی به‌طور فطری در نهاد بشر سرشته شده و بن‌مایه اخلاق را تشکیل داده است. با توجه به نکوهش زدن زیردستان در حدیث امام رضا(ع)، روشن است ستم به زیردستان مسیر تعالی انسان را مسدود می‌کند و در مقابل، رعایت عدالت به تقویت اخلاق فردی و اجتماعی یاری می‌رساند. از این رو، عدالت‌گرایی مبنای اساسی روابط سازگار انسانی و همزیستی مسالمت‌آمیز افراد در جامعه است. می‌توان گفت عدالت و انصاف در اخلاق فردی و اجتماعی منجر به همزیستی مسالمت‌آمیز، توسعه پایدار در روابط میان‌فردی و تداوم روابط اجتماعی می‌شود.
متأسفانه امروزه ساختارهای ناعادلانه در حوزه‌های مختلف خانواده، مدرسه و جامعه، به جایگاه نامطلوبی از عدالت اجتماعی انجامیده و می‌تواند به ترویج خشونت و نابرابری در روابط انسانی منجر شود. هرچند اجرای کامل و حقیقی عدالت در جامعه بر عهده امام معصوم(ع) است و ابعاد گسترده‌ای دارد، اما تحقق آن وظیفه‌ای همگانی است که هم مردم و هم حکومت اسلامی باید به آن اهتمام ورزند. یکی از راهکارهای عملی، توجه به کارکرد عقل به عنوان پیامبر و حجت درونی است که انسان را در مسیر عدالت و پرهیز از ستم رهنمون می‌شود؛ همان‌گونه که حجت‌های بیرونی چون قرآن، پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) نیز بر این آموزه تأکید دارند؛ چرا که هر عقل سلیمی خواهان برقراری عدالت در تمامی سطوح است. پایبندی به اصل عدالت، راه‌گشای ایجاد محیط‌هایی عادلانه و سرشار از احترام متقابل در خانواده، محل کار و اجتماع خواهد بود. مصادیق موفق اجرای این آموزه‌ها را می‌توان در سازمان‌هایی دید که بر شفافیت، شایسته‌سالاری و کرامت انسانی تأکید دارند یا در خانواده‌هایی که روابط بر پایه احترام متقابل و گفت‌وگو شکل گرفته است؛ چرا که رعایت عدالت به‌ویژه در حوزه خانواده فرصت رویارویی صحیح و واقع‌گرایانه و منطقی را در خانواده فراهم می‌کند و موجب تحکیم روابط خانواده می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha