نبود شبکه ریلی سبب شده شیلات و صنایع استان برای حمل محصولات خود به بازارهای داخلی و خارجی به حمل و نقل جادهای به عنوان مسیری پرهزینه، کند و پرخطر وابسته باشند. از طرفی این کمبود نه تنها قیمت تمام شده کالاها را افزایش داده؛ بلکه فرصتهای مهم صادراتی؛ به ویژه در حوزه محصولات کشاورزی و شیلات را از بین برده است.
در شرایطی که بسیاری از استانهای کشور با خطوط ریلی به بنادر و مراکز صنعتی متصل هستند، بوشهر همچنان در حاشیه توسعه حمل و نقل ریلی باقی مانده است. کلنگ راهآهن بوشهر اگرچه در دهه ۸۰ و در دولت نهم به زمین زده شد؛ اما اکنون که در دولت چهاردهم قرار داریم، پیشرفت فیزیکی آن کمتر از ۲۰ درصد را نشان میدهد. از طرفی اگرچه در سالهای اخیر بارها خبر از اختصاص بودجههای کلان برای این پروژه منتشر شده؛ اما به گفته مسئولان محلی حجم واقعی تخصیص اعتبارات و روند اجرایی همچنان با وعدهها فاصله طولانی دارد.
سهلانگاری سازمان برنامه و بودجه
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی نیز میگوید: راهآهن بوشهر-شیراز در سال ۱۳۸۵ کلنگزنی و در سال ۱۳۸۸عملیات اجرایی آن به طول ۴۲۴ کیلومتر و در ۱۷ قطعه با ۲۹ ایستگاه آغاز شد و مقرر بود در مدت پنج سال نخستین قطار از بندر بوشهر به سمت مرکز کشور حرکت کند و با افتتاح آن ارتباط میان بندرهای جنوبی و راهآهن کشور برقرار شود.
جعفر پورکبگانی با بیان اینکه اگر هر جای دنیا این موضوع مطرح شود که بنادر تجاری یک منطقه هنوز برای توسعه فعالیتهای خود به شبکه ریلی متصل نیستند، انگشت تعجب به دهان میگیرند؛ اما متأسفانه این موضوع در بوشهر واقعیت دارد، در ادامه گفتوگو با خبرنگار قدس میافزاید: بیش از دو دهه از کلنگزنی این پروژه میگذرد و در حالی که سیاست کلانی با عنوان اقتصاد دریامحور نیز در سطح کشور دنبال میشود؛ اما بیتوجهی به این پروژه گواه روشنی است که این سیاست فقط روی کاغذ مطرح شده و در عمل هیچ توجهی به تحقق آن صورت نمیگیرد که این موضوع در آینده لطمهها و خسارتهای خود را نشان خواهد داد. از طرفی استان بوشهر با ۹۶۰کیلومتر مرز آبی دارای بیشترین مرز آبی با کشورهای خلیجفارس بوده و هیچ استانی به اندازه بوشهر دارای اینگونه مرز نیست. از این رو لازمه توسعه فعالیتهای بنادر بوشهر و تحقق اقتصاد دریامحور این است که این بنادر با خط راهآهن به سراسر کشور متصل شوند.

پیشرفت ۱۵ درصدی پروژه
وی با اشاره به اینکه تاکنون ۳۲هزار میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و برای تکمیل نهایی به ۸۵۰هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و در سفر اخیر رئیسجمهور به استان، این پروژه مطرح و قول مساعد مبنی بر سرعت بخشیدن به آن داده شد، خاطرنشان میکند: ۹ پیمانکار در عملیات اجرایی این پروژه مشارکت دارند که از جمله مهمترین آنها میتوان به قرارگاه خاتم(ص) اشاره کرد و مهمترین چالش این پروژه مسائل مالی و تخصیص نیافتن به موقع و منظم اعتبارات است که این مسئله سبب مواجهه پیمانکاران با کمبود منابع مالی شده و روند اجرایی پروژه متوقف و عملاً تعطیل شود. مردم بوشهر این موضوع را متوجه رئیس سازمان برنامه و بودجه میدانند که در تخصیص اعتبار برای راهآهن بوشهر سهلانگاری میکند و انتظار ما از وی این است انصاف را رعایت و در این باره چارهجویی کند و رونق را به این پروژه برگرداند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان بوشهر به اندازه چهار استان برای کشور درآمدزایی میکند، میافزاید: با مجوز رهبر معظم انقلاب از محل تهاتر نفت مبلغ یکمیلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو برای این راهآهن در دولت سیزدهم اختصاص پیدا کرده بود؛ اما با روی کار آمدن دولت چهاردهم این پروژه از اولویت دولت خارج شده و متأسفانه تاکنون اقدامی در این باره صورت نگرفته و طبق شنیدهها بنا دارند این مبلغ را برای موضوع دیگری هزینه کنند که در صورت انجام آن، موضوع را از مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد.
پورکبگانی بیان میکند: این پروژه در حال حاضر در تمامی قطعات آن تعطیل شده و پیشرفت فیزیکی آن در قطعات مختلف به طور میانگین حدود ۱۵درصد است و نگرانی دیگر ما این بوده همین مقدار کار اندکی هم که در این پروژه انجام شده، در حال از بین رفتن و مستهلک شدن است. از طرفی حدود یک سال است کارگران مظلوم این پروژه هیچ گونه دریافتی نداشتهاند و از ترس بیکاری نیز حاضر به قطع همکاری نیستند که جای تأمل و درنگ دارد.
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی به دو چالش دیگر این پروژه نیز اشاره و عنوان میکند: مجوز ماده ۲۳ برای اتصال عسلویه به این مسیر ریلی باید صادر شود. همچنین مسئله دیگر تداخل طرح ملی مسکن با جانمایی ایستگاهها سبب ایجاد تغییرات و افزایش هزینهها خواهد شد که نیاز است درباره این دو چالش نیز چارهاندیشی صورت بگیرد.
ورود چینیها به پروژه
وی با اشاره به اینکه این پروژه مسیر ۴۲۴ کیلومتری بوشهر تا شیراز را نیز در برمیگیرد و فقط مربوط به استان بوشهر نیست و اصولاً راهآهن شیراز به تهران بدون اتصال آن به دریا کارایی لازم را در اقتصاد کشور نخواهد داشت، از این رو نمایندههای استان فارس در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن پیگیری این موضوع از تأخیر و تعلل در این پروژه رضایت ندارند، میگوید: راهآهن بوشهر-شیراز تنها یک پروژه عمرانی منحصر به یک یا دو استان نیست؛ بلکه این اتصال ریلی سبب شکوفایی اقتصادی و زمینهساز تحقق مواردی نظیر رونق صادرات و گردشگری، کاهش هزینهها، تقویت امنیت اقتصادی کشور و فرصتهای شغلی خواهد شد.
پورکبگانی ادامه میدهد: از آنجا که یکی از خواستههای پر تکرار مردم بوشهر که در همه صحنههای مورد نیاز نظام از جنگ تحمیلی هشت ساله تاکنون حضور ولایی و انقلابی داشتهاند، در مراجعه به دفاتر نمایندههای مجلس همین پروژه راهآهن است، ما نیز برحسب وظیفه نمایندگی که داریم پیگیریهای جدی را در این باره انجام خواهیم داد و به خاطر تعلل در اجرای این پروژه موضوع را در کمیسیون اصل ۹۰مجلس شورای اسلامی مطرح کردهام و در آینده نزدیک نیز این مسئله را در دیوان محاسبات عنوان خواهم کرد.
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی معتقد است ردیف بودجه امسال برای این پروژه گنگ بوده و همچنان نامشخص و نامعلوم است که از کدام محل اعتبار دریافت خواهد کرد.وی در مورد شایعاتی نظیر ورود شرکتهای چینی به این پروژه و اجرای آن نیز عنوان میکند: تاکنون صحبتی دراین باره نشنیدهام و در ابتدای سال جاری نیز که در این کشور حضور داشتم، در این باره موضوعی مطرح نشد؛ اما اگر این سرمایهگذاری صورت بگیرد، اجرای این پروژه را سرعت خواهد بخشید و ما نیز از آن استقبال خواهیم کرد.
نظر شما