پیرحسین کولیوند گفت: سال گذشته پس از تهدیداتی که وجود داشت، نخستین اقدام ما استخراج و مستندسازی ظرفیتها و امکانات استانها بود تا مشخص شود چه منابعی در اختیار داریم و چه کمبودهایی وجود دارد، پس از آن، تقسیمبندی مناطق انجام شد تا در صورت بروز بحران، مشخص باشد هر منطقه چه نقشی در امدادرسانی، پشتیبانی یا عملیات دارد.
وی افزود: جمعیت هلالاحمر بیش از سه و نیم میلیون عضو داوطلب دارد که بخش عمده آنها در سازمان جوانان و سازمان داوطلبان فعال هستند، از میان این افراد، بیش از ۷۰ هزار نفر متخصص با مشخصات کامل شناسایی شدهاند تا در شرایط اضطراری بتوان از توانمندی آنها بهره گرفت، این ظرفیت در حوادث مختلف، از جمله رزمایشهای برونمرزی و همچنین عملیات امدادی اخیر در بندر شهید رجایی، بهطور عملیاتی مورد استفاده قرار گرفت و نقاط قوت و ضعف آن ارزیابی شد.
رئیس جمعیت هلالاحمر با اشاره به اجرای مانورهای تخصصی و بهکارگیری تجربههای میدانی اظهار کرد: بر اساس بازخورد این اقدامات، جلسات منظم آموزشی و بازنگری با معاونتهای تخصصی در حال برگزاری است تا نقاط قوت، تقویت و ضعفها نیز برطرف شود.
کولیوند ادامه داد: برای تحقق هوشمندسازی، پروژههای متعددی در جمعیت تعریف شده و جلسات هفتگی با مسئولان فناوری اطلاعات برگزار میشود تا مسیر توسعه شفاف باشد.
رئیس جمعیت هلالاحمر همچنین بر اهمیت توسعه خدمات سلامت دیجیتال تأکید کرد و گفت: استفاده از سامانههای پزشکی از راه دور (تلهمدیسین) میتواند ظرفیت ارزشمندی در مأموریتهای حج و اربعین ایجاد کند، به عنوان نمونه، با وجود اعزام ۳۵۰ نیروی درمانی برای خدمت به ۸۵ هزار زائر حج، پشتیبانی نرمافزاری و ارتباطی این امکان را فراهم میکند که تیمهای پزشکی داخل کشور نیز همزمان به زائران کمک کنند.
کولیوند در پایان با قدردانی از معاون علمی رئیسجمهور بابت بازدید از مرکز دادهکاوی هلالاحمر، بر اهمیت سرعتبخشی به پروژههای هوشمندسازی و استفاده از ظرفیتهای دانشبنیان برای ارتقای خدمات این جمعیت تأکید کرد.
افزایش دامنه کاربرد هوش مصنوعی برای بهبود زندگی روزمره مردم
همچنین حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور در این بازدید با اشاره به اهمیت تحول دیجیتال در حوزه امداد و نجات، بر ضرورت بهکارگیری هوش مصنوعی و فناوریهای دادهکاوی در ارائه خدمات سریعتر و اثربخشتر به مردم تأکید کرد و گفت: موضوع هوشمندسازی یکی از اولویتهای اصلی دولت است و جمعیت هلالاحمر از نزدیکترین دستگاهها به زندگی مردم است که میتواند آثار ملموس این فناوری را به جامعه نشان دهد.
وی با بیان اینکه مقدمه توسعه هوش مصنوعی، ایجاد و تقویت زیرساختهای هوش تجاری (BI) در دستگاههاست، افزود: زمانی که یک BI مناسب در اختیار باشد، میتوان هوش مصنوعی (AI) را بر روی آن سوار کرد و خدماتی نوآورانه به مردم ارائه داد. به عنوان نمونه، میتوان خدمات سفرهای نوروزی را با استفاده از فناوریهای هوشمند ارتقا داد تا مردم در کوتاهترین زمان و با بهترین کیفیت به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشند.
نظر شما