آرش محبینژاد، افزود: آیندهفروشی خودروسازان داخلی در قالب قراردادهای سهجانبه، خرید دین، اوراق گام، السی داخلی و SCF در مجموع به ۱۲۰ همت رسیده است.
محبینژاد شکاف بازار خودرو در سالهای اخیر (تفاوت قیمت بازار و درب کارخانه) را ۶۴۰ همت عنوان کرد و گفت: بدهی جاری این ۲ خودروساز به ۶۲۰ همت میرسد، در حالی که مطالبات تعیین تکلیف نشده زنجیره تأمین داخلی از خودروسازان نیز ۱۶۰ همت برآورد میشود.
وی ادامه داد: بر اساس آمار مقایسهای، تولید انواع خودرو در گروه صنعتی ایرانخودرو تا پایان مرداد ۱۴۰۴ نسبت به بازه مشابه سال گذشته ۲ درصد کاهش یافته است. در همین مدت، تولید انواع خودرو در گروه سایپا با کاهش ۳۴ درصدی مواجه بوده است.
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو گفت: طبق برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار بود تولید خودرو در سال ۱۴۰۴ به رقم یکمیلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برسد، اما تاکنون تنها یکمیلیون و ۳۲۳ هزار و ۶۶ دستگاه محقق شده است.
محبینژاد، در ادامه با اشاره به عملکرد تولید خودرو در مرداد امسال گفت: در مرداد امسال، تولید خودروهای سواری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افت داشت، اما ایرانخودرو توانست در همین ماه رشد ۲۶ درصدی ثبت کند و در مجموع تولید تجمیعی سواری تا پایان مرداد با رشد مثبت ۲ درصد همراه شد که این تغییر حاصل تصمیمگیری سریع بخش خصوصی بود.
محبینژاد با تأکید بر اینکه تحقق برنامه تولید وزارت صمت با شرایط موجود امکانپذیر نیست، اظهار کرد: ایرانخودرو در مرداد بار اصلی تولید کشور را به دوش کشید، اما این روند پایدار نخواهد بود؛ چراکه منابع ورودی محدود است و مشکلات جدی در فروش نیز وجود دارد.
وی افزود: اقتصاد تابع دستور نیست بلکه تابع قوانین خود است. اگر منابع مالی بهدرستی مدیریت نشود، استمرار تولید صنعت خودرو با چالش جدی روبهرو خواهد شد.
نظر شما