افتتاح پروژه راه آهن چابهار - زاهدان در آستانه ۱۲سالگی همچنان در پس وعده ها قرار گرفته است.

اما و اگرهای اتصال بندر اقیانوسی ایران به خط آهن در ۱۴۰۴
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

ابرپروژه راه آهن چابهار - زاهدان، به عنوان یکی از حلقه های استراتژیک حمل و نقل ریلی کشور، نقش به سزایی در اتصال کریدور جنوب شرق ایران به شبکه ریلی ملی دارد. این پروژه که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و تاکنون با هزینه کرد ۱۷۰ هزار میلیارد ریال ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی کلی داشته است نه تنها موجب رونق اقتصادی و توسعه سواحل مَکران که دولت چهاردهم بر انتقال پایتخت به این مکان نیز پافشاری دارد می شود، بلکه بستر مناسبی برای سرمایه گذاری های کلان و رشد پایدار منطقه را نیز فراهم می آورد.

از طرفی تکمیل این پروژه می تواند جایگاه سیستان و بلوچستان را در سطح کشور ارتقاء دهد و اقتصاد کشور را به این استان وابسته سازد. همچنین چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، با اتصال به شبکه ریلی، می‌تواند نقش پررنگ‌تری در تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا کند زیرا این پروژه در کنار بندرعباس، یک مسیر ریلی شمال - جنوب دیگر ایجاد خواهد کرد.

در سفر اخیر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان، برای شتاب بخشی به تکمیل این طرح مهم و استراتژیک، ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اختصاص داده شد که از این مبلغ ۱۰همت به این پروژه تزریق شده و اکنون در حساب پروژه موجود است.

اتصال چابهار به زاهدان در ۱۴۰۴

با این اوصاف اگرچه وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از این پروژه عنوان کرده بود که تا سال ۱۴۰۶ این خط ریلی به بهره برداری کامل خواهد رسید اما رئیس سازمان برنامه و بودجه در تازه ترین اظهار نظر خبر از تکمیل آن تا پایان سال ۱۴۰۴ داده است.

سیدحمید پورمحمدی با بیان اینکه این مسیر، امکان انتقال کالا به کشورهای آسیای میانه، افغانستان و حتی اروپا را تسهیل خواهد کرد و با کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذاری بیشتر در منطقه خواهد شد، اظهار می کند: طرح راه‌آهن چابهار- زاهدان با تأمین اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی، تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه منابع مالی مورد نیاز این طرح، تأمین شده و محدودیتی از این بابت وجود ندارد، خاطرنشان می کند: این خط ریلی که اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور را فراهم می‌کند، نقش مهمی در توسعه حمل‌ونقل و ترانزیت منطقه‌ای خواهد داشت.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت راهبردی این طرح، می افزاید: این خط ریلی از چابهار آغاز شده و در مرحله نخست به زاهدان متصل می‌شود؛ اما در برنامه‌ریزی کلان، قرار است تا سرخس و مشهد نیز امتداد یابد.

با این حال اما مشاور ارشد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور بر این باور است که انتهای سال ۱۴۰۴ هم این پروژه به بهره‌برداری نمی‌رسد و اگر خوشبینانه باشیم سوت قطار سال ۱۴۰۵ در بندرچابهار به گوش خواهد رسید.

سیدمرتضی ناصریان تصریح می کند: در دولت چهاردهم این طرح ریلی جزء اولویت‌ها شناخته شده و نهاد ریاست‌جمهوری به این پروژه اعتنا دارد. همین طور سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی هم این پروژه را جزء اولویت‌های اول توسعه راه‌آهن تلقی می‌کنند و بودجه تقریبا خوبی به آن اختصاص یافته و کار در حال پیشرفت است.

جابه جایی ۲میلیون نفر مسافر و ۷.۷میلیون تن بار

مقام عالی دولت در سیستان و بلوچستان نیز فراهم کردن شبکه حمل و نقل سریع تر و ارزان کالا و مسافر، توسعه تجارت بین المللی، ایجاد اشتغال و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، تقویت امنیت ملی از طریق ایجاد یک مسیر حمل و نقل مطمئن و توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه را از مزایای این پروژه بزرگ دانسته و تصریح می کند: خط ریلی چابهار - زاهدان با ۶۳۴ کیلومتر طول دارای ۱۴ ایستگاه مسافری، ۲۷ ایستگاه بین راهی و یک ایستگاه تشکیلاتی است که ظرفیت جابجایی ۲میلیون نفر مسافر و ۷.۷میلیون تن بار را در سال دارد.

منصور بیجار ادامه می دهد: طرح راه آهن چابهار - زاهدان با هدف توسعه ریلی شرق کشور و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی، طرح توسعه سواحل مَکُران و ایجاد کریدور ترانزیتی شمال - جنوب در شرق کشور برای اتصال آسیای میانه و کشور افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی طراحی شده است.

قطب سوم تجاری کشور

نماینده مردم شهرستان های چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز امیدوار است با اجرای این گونه پروژه ها ظرفیت بندر چابهار ارتقا پیدا کرده و به عنوان قطب سوم تجاری کشور ایفای نقش کند.

محمدانور بجارزهی با اشاره به اینکه با توجه به موقعیت مکانی و جغرافیایی سیستان و بلوچستان ایجاد راه آهن به اندازه انتقال آب از دریای عمان اهمیت دارد، ادامه می دهد: زیرا این طرح به جهت ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مَکُران از طریق ایجاد ارتباط ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه اهمیت فراوانی دارد.

حال باید دید که عزم دولت چهاردهم برای تکمیل پروژه ۱.۵میلیارد دلاری خط آهن چابهار - زاهدان که تا کنون ۱۷ همت برای آن هزینه شده و همچنین توسعه سواحل مکران و رونق آن منطقه در سال ۱۴۰۴ محقق می شود یا همچنان این پروژه در پس وعده ها خاک می خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha