به گزارش قدس آنلاین، رامبد جوان؛ مجری، کارگردان و بازیگر نام آشنای تلویزیون که پیشتر با برنامه موفق «خندوانه» محبوبیت زیادی کسب کرده بود، پس از دوری چندساله از قاب تصویر، با برنامهای جدید به نام «کارناوال» بازگشته است و قصد دارد رقابتی جذاب در حوزه طنز را خلق کند. «کارناوال» با پروداکشنی عظیم و در یک فضای بزرگ ساخته شده که نخستین رئالیتیشو «رامبد جوان» در شبکه نمایش خانگی است.
در ماههای اخیر او و گروه سازنده با اطلاعیهها و آگهیهای مختلف، افراد را به مسابقه و رقابت در «کارناوال» دعوت کرده بودند. این برنامه که یک مسابقه استعدادیابی در حوزه استندآپ کمدی است، در پلتفرم فیلمنت تولید و پخش میشود. «کارناوال» با هدف شناسایی و معرفی بهترین استندآپ کمدینهای ایران طراحی شده است و شرکت کنندگان در قالب اجرای زنده باید توانایی خود را در طنزپردازی به نمایش بگذارند.
ارزیابیهای مردمی
طبق توضیحات جوان در قسمت افتتاحیه( قسمت صفر)، برنامه «کارناوال» مسابقهای میان ۱۲ هنرمند است که در قالب چهار گروه سهنفره با یکدیگر رقابت میکنند. شرکتکنندگان از رشتهها و حوزههای هنری مختلف انتخاب شدهاند و هر گروه موظف است اثری هنری ارائه دهد. این آثار میتوانند در ژانرهای گوناگون تولید شوند و الزامی برای کمدی بودن آنها وجود ندارد.
ارزیابی آثار توسط داوران تنها با دو جمله انجام میشود: «دوست دارم» یا «دوست ندارم». اما این داوری اولیه پایان ماجرا نیست. در ادامه، اثری که مورد نقد قرار گرفته به بررسی مجدد برنامه میرود. در این بخش، شرکتکننده باید از اثر خود دفاع کند و داوران نیز دلایل رأی خود را صریح و دقیق بیان میکنند. حتی در مواردی امکان دارد اثری که انتخاب شده است، در بررسی مجدد حذف شود. به این ترتیب، بخش بررسی مجدد به نقطه عطفی در برنامه تبدیل شده که میتواند مسیر رقابت را تغییر دهد.
برخی از چهرههای حاضر در قسمت نخست برنامه عبارتاند از علی اوجی، رویا میرعلمی، امیرمهدی ژوله، سامان احتشامی، سهیل مستجابیان، سینا ساعی، بامداد افشار، محسن شریفیان. حضور چهرههایی که پیش از این نیز در برنامههای مشابه حضور داشتند، این حدس را پررنگتر میکند که «کارناوال» بر خلاف دیگر برنامهها ترکیبی از چهرههای آشنا و استعدادهای کمتر دیدهشده خواهد بود.
حضور«مهسا طهماسبی» در این قسمت هم از دیگر نکات قابل توجهی است که هنوز به او زیاد پرداخته نشده و باید دید که در قسمتهای بعدی چگونه ظاهر خواهد شد اما به نظر میرسد با آمادهسازی آثار و تعامل پشتصحنه با هنرمندان در ارتباط است.
آنچه در قسمت صفر گذشت...
قسمت صفر برنامه با افتتاحیهای متفاوت آغاز شد. از موسیقیهای خارجی گرفته تا نوع فیلمبرداری و تدوینهای خلاقانه. رامبد جوان در نقش راوی، سوار بر کامیونِ «کارناوال» در خیابانهای تهران میچرخد و با مخاطب گفتوگو میکند. او در جریان این افتتاحیه به معرفی ایده برنامه میپردازد و بر اساس گفتههایش ایده این برنامه توسط «امیرحسین قیاسی» (شرکتکننده سابق برنامه «خندانندهشو») مطرح شده و تولید آن از ابتدای سال ۱۴۰۳ کلید خورده است. کامیون نمادین برنامه، حامل هنرمندان شرکتکنندگان است که یکییکی از جعبههای چوبی آن پیاده میشوند، خود را معرفی میکنند و سپس روی فرشی قرمز به سمت مردمی که منتظر آنها هستند میروند.
رامبد جوان در توضیحات ابتدای برنامه، «کارناوال» را یک سفر خلاقانه در دل فرهنگ و هنر توصیف میکند. او تأکید دارد که داوران اصلی برنامه، مردم هستند. جوان هدف خود از ساخت این برنامه را چنین اعلام کرد که این برنامه فراتر از رقابت بوده و برای تمرین صلح، صمیمیت و همدلی در بستر هنر تلاش شده است.
هم صحبتی با نسل جوان
در بخش ابتدایی برنامه، سینا ساعی همان سخنان جوان را در قالب موسیقی رپ اجرا میکند و سعی شده در این بخش، انتقال مفاهیم به نسل جوان آسان و موثرتر واقع شود. از ابتکارات و نقاط مثبت این برنامه میتوان به یان اشاره کرد که تیم سازنده کارناوال سعی کرده اند تقریبا همه نوع سلیقه ای را در نظر بگیرند. از موسیقی رپ گرفته تا موسیقی محلی محسن شریفیان که با نی انبان اجرا شد و حتی بخشهای بعدی برنامه که با اجرای موسیقی پاپ توسط اشوان به پایان رسید.
چالشها در راهاند
اگرچه هنوز برای قضاوت قطعی درباره موفقیت «کارناوال» زود است، اما قسمت نخست آن نشان میدهد رامبد جوان تلاش کرده تا بار دیگر توانایی خود در تولید برنامههای ترکیبی و تعاملمحور را به رخ بکشد و بگوید هنوزم هم میتوان برنامههایی شاد و خلاقانه ساخت. با این حال، چالش اصلی برنامه احتمالاً در ادامه مسیر خواهد بود؛ جایی که باید نشان دهد آیا فراتر از حضور چهرههای آشنا و رنگارنگ، میتواند فضای گفتوگو و رقابت سازنده خلق کند یا نه و اصلا به چه شکل قرار است این برنامه تمام شود.
نظر شما