۹ تیر ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۱۰۷۸۳۱۸

 با اعلام رسمی فهرست جدید قیمت محصولات ایران‌خودرو، تمامی خودروهای سواری این شرکت وارد بازه قیمتی بالای نیم میلیارد تومان شدند و محصولات سایپا هم نشان می دهد که قیمت خودروهای این گروه در بازه ۳۸۵ میلیون تومان تا ۸۳۷ میلیون تومان قرار گرفته است.

قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو و سایپا
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین شرکت ایران‌خودرو در آخرین به‌روزرسانی قیمتی خود، لیست قیمت جدید محصولات این خودروساز را منتشر کرد؛ لیستی که حاکی از افزایش میانگین ۵ تا ۱۵ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروها در گروه‌های مختلف است. بررسی این لیست نشان می‌دهد که به‌جز یکی دو مورد استثنا، دیگر هیچ‌یک از محصولات سواری ایران‌خودرو قیمتی زیر ۵۰۰ میلیون تومان ندارند.

بر اساس جدول منتشرشده، در میان خودروهای سواری، پژو ۲۰۷ دستی با موتور TU۳ با قیمت کارخانه‌ای ۵۹۹ میلیون تومان و قیمت مصرف‌کننده ۷۲۱ میلیون تومان ارزان‌ترین محصول ایران‌خودرو محسوب می‌شود. این در حالی است که دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک آپشنال (SBR) با رینگ آلومینیومی با قیمت کارخانه‌ای ۹۶۵ میلیون تومان و قیمت مصرف‌کننده یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان در صدر فهرست گران‌ترین خودروهای این خودروساز قرار دارد.

سهم بیشتر افزایش‌ها از گروه‌های دنا، تارا و پژو ۲۰۷

در گروه دنا، تمامی تیپ‌ها با افزایش قابل‌توجه قیمت همراه بوده‌اند. دنا پلاس دنده‌ای با موتور EF۷P و ترمز عقب دیسکی، قیمت کارخانه‌ای ۸۰۵ میلیون تومان و قیمت نهایی ۹۴۵ میلیون تومان دارد. همچنین، تارا اتوماتیک با موتور EC۵ در نسخه‌ای با رینگ آلومینیومی به قیمت ۸۰۹ میلیون تومان درب کارخانه و ۹۳۱ میلیون تومان برای مصرف‌کننده رسیده است.

در گروه پژو ۲۰۷ نیز نسخه‌های جدید مجهز به موتور TU۳ به‌جای TU۵ عرضه شده‌اند؛ تغییری که گرچه با هدف کنترل هزینه تولید صورت گرفته، اما نتوانسته مانع از جهش قیمت نهایی برای خریدار شود. برای نمونه، پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای با موتور TU۳ و SBR با قیمت ۶۹۳ میلیون تومان (کارخانه) و ۸۲۸ میلیون تومان (مصرف‌کننده) به فروش می‌رسد.

رانا؛ گزینه‌ای در مرز اقتصادی بودن

در گروه رانا نیز قیمت‌ها به‌شدت افزایش یافته‌اند. «رانا پلاس با ترمز عقب دیسکی و SBR» به قیمت ۶۲۴ میلیون تومان در کارخانه و ۷۳۵ میلیون تومان برای مصرف‌کننده عرضه می‌شود. این خودرو در کنار برخی نسخه‌های پژو ۲۰۷، همچنان به‌عنوان یکی از گزینه‌های نسبتاً اقتصادی‌تر در بازار شناخته می‌شود.

وانت آریسان؛ تنها بازمانده زیر ۵۰۰ میلیون تومانی

در بین تمامی محصولات سواری، تنها وانت آریسان دوگانه‌سوز با قیمت کارخانه‌ای ۴۶۲ میلیون تومان و قیمت نهایی ۵۵۰ میلیون تومان به‌عنوان خودرویی با قیمت پایه پایین‌تر از نیم میلیارد تومان باقی مانده است.

ایران‌خودرو در اطلاعیه‌ای نیز اعلام کرده بود که افزایش قیمت‌های جدید مشمول طرح‌های فروش فوری و فوق‌العاده اخیر نخواهد شد و مشتریانی که در این طرح‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، مبلغی بیشتر از قرارداد پرداخت نخواهند کرد.

۲ خودروساز بزرگ، فهرست جدید قیمت محصولات منتشر کردند

این موج تازه افزایش قیمت‌ها در حالی اعمال شده که بازار خودرو طی ماه‌های اخیر با رکود عمیق و کاهش سطح معاملات روبه‌رو بوده است و حالا با رشد دوباره قیمت‌های رسمی، پیش‌بینی می‌شود فشار مضاعفی بر قدرت خرید متقاضیان خودرو وارد شود.

همچنین شرکت خودروسازی سایپا در تازه‌ترین فهرست قیمت محصولات خود، افزایش میانگین حدود ۱۵ درصدی را اعمال کرد؛ به طوری که قیمت خودروهای این گروه در بازه قیمتی ۳۸۵ میلیون تومان تا ۸۳۷ میلیون تومان قرار گرفته است.

طبق جدول منتشر شده، کم‌قیمت‌ترین محصول سایپا کوییک S با استاندارد ۸۵ گانه است که قیمت کارخانه‌ای آن از ۳۳۵ میلیون تومان به ۳۸۵ میلیون تومان افزایش یافته است. در مقابل، شاهین پلاس اتوماتیک به عنوان گران‌ترین محصول این شرکت با قیمت ۸۳۷ میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود.

نکته قابل توجه در این فهرست، تمرکز سایپا بر بازار خودروهای اقتصادی است، چرا که از میان ۱۴ محصول معرفی شده، ۹ خودرو با قیمت زیر نیم میلیارد تومان قرار دارند. این موضوع نشان‌دهنده ادامه سیاست شرکت برای حفظ حضور در بازار خودروهای متوسط و پایین‌رده است.

قیمت جدید خودروهای سایپا اعلام شد؛ از ۳۸۵ تا ۸۳۷ میلیون تومان

با این حال، معرفی شاهین پلاس اتوماتیک به عنوان محصولی در رده قیمتی بالاتر، گویای تمایل سایپا به ورود به بازار خودروهای نیمه‌لوکس و پیشرفته‌تر است. اما قیمت بالای کارخانه‌ای این محصول، چالش‌هایی برای جذب خریداران بالقوه به دنبال دارد.

کارشناسان معتقدند افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها، به خصوص در بازار اقتصادی، می‌تواند قدرت خرید مصرف‌کنندگان متوسط را محدود کند و فاصله بین قیمت کارخانه و بازار آزاد را کاهش دهد. این موضوع ممکن است بر روند تقاضا و فروش خودروهای سایپا در ماه‌های آینده تأثیرگذار باشد.

در مجموع سایپا با اعلام افزایش حدود ۱۵ درصدی قیمت‌ها تلاش دارد هزینه‌های خود را پوشش داده و در عین حال سهم خود را در بازار خودروهای اقتصادی حفظ کند. اما ورود به بازار خودروهای گران‌قیمت‌تر مانند شاهین پلاس اتوماتیک، مسیر جدیدی را پیش روی این شرکت قرار داده است که نیازمند توجه به واکنش بازار و توان خرید مشتریان است.

گفتنی است، پارس خودرو سومین خودروسازی است که مجوز افزایش قیمت ۱۵ درصدی محصولات خود را از مراجع مربوطه دریافت کرده است اما هنوز لیستی از قیمت‌های جدید آن منتشر نشده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha