روز گذشته و براساس یک برنامهریزی قبلی قرار بود فرزانه صادق مالواجِرد، وزیر راه و شهرسازی طی یک کنفرانس خبری به مطالبات خبرنگاران رسانههای خراسان رضوی به ویژه عمده مسئله زیارت؛ یعنی وضعیت راههای استان، حمل و نقل جادهای، ریلی و هوایی پاسخ دهد؛ اما این کنفرانس خبری بدون وزیر راه و شهرسازی و فقط با حضور غلامحسین مظفری، استاندار خراسان رضوی و معاونان وی با تأخیر برگزار شد تا بار دیگر وزیر دولت وفاق نشان دهد همچنان حتی برای شهری مانند مشهد که سالانه میزبان ۳۰میلیون زائر است و نام پایتخت معنوی ایران را یدک میکشد، نگاه از بالا به پایین پایتختنشینی دارد.
وزیر راه و شهرسازی به مناسبت هفته دولت با شعار «دولت کنار مردم» و به نمایندگی از دولت برای افتتاح پروژههای حوزه راه در مشهد حضور یافت؛ اما این حضور و شعار زمانی معنا دارد که در عمل، این همراهی دستکم در طرح مطالبات مردم، آن هم از سوی رسانههای محلی دیده شود.
خراسان رضوی و به ویژه مشهد سالهاست با مشکلات فراوانی در حوزه راه و حمل و نقل به ویژه تأمین نیاز زائران دست و پنجه نرم میکند و خوب بود وزیر راه درباره نیازهای سفر ۸۰ درصد زائران به سمت مشهد از طریق جادهای، کمبود ۴۰۰ تا هزار دستگاه اتوبوس بین شهری، میانگین سن ۱۴ تا ۱۷ سال و بیشتر برای ناوگان جادهای استان و خطرات سفر با این اتوبوسها در جمع خبرنگاران پاسخگو بود و توضیح میداد چرا با وجود تمایل بخش خصوصی به سرمایهگذاری و پیگیریهای بیش از دو سال این بخش و وجود مصوبه ستاد اربعین برای نوسازی، تلاشها بینتیجه مانده و همچنان زائران مشهدالرضا(ع) باید سوار بر ارابههای مرگ در مسیر مشهد به شهرهای خودشان تردد کنند و شاهد جان باختن عزیزانشان باشند.
شاید بد نبود وزیر راه یک بار به دور از شعارزدگی تشریح میکرد چرا امروز بلیت مشهد به نجف ارزانتر از بلیت سفر مشهد به تهران تمام میشود یا اینکه زائران مشهد به خوزستان و بالعکس در بحبوحه گرانی بلیت هواپیماها چرا باید از کمبود همیشگی بلیت قطار در این مسیر طولانی رنج ببرند؟
صحبت درباره سهم یک درصدی خراسان رضوی در آزادراهها، پروژه نیمهکاره آزادراه حرم تا حرم و آزادراه مشهد-چناران، پروژههای قطار سریعالسیر و قطار برقی به اندازهای نقل محافل مدیران و مجمع نمایندگان خراسان رضوی است که از بیان دوباره آن چشم میپوشیم تا به این بپردازیم در ۳هزار و ۶۱۸ کیلومتر راه دسترسی به سکونتگاههای عشایر خراسان رضوی ۶۷ نقطه حادثهخیز وجود دارد که کوچ عشایر استان را مختل کرده و خطرات جانی و مالی را به دنبال دارد؛ اما لنگ اعتبار است یا در حال حاضر از مجموع ۹هزار و ۲۸۵ کیلومتر راه روستایی خراسان رضوی، هزار و ۷۸۰ کیلومتر راه آسفالت نشده وجود دارد و سالانه تنها ۲۰۰کیلومتر راه، باز هم به دلیل کمبود اعتبارات آسفالت میشود و به شرط آنکه همان مقدار جاده روستایی آسفالت شده نیاز به بازسازی نداشته باشد. آسفالت شدن راههای باقیمانده هشت سال زمان میبرد و همه این مسائل جدا از موضوعات اسکان ارزان برای زائران، مسائل شهرسازی، چارهجویی برای سکونتگاههای غیر رسمی، حل موضوع خانههای ناایمن در بافت فرسوده و حاشیه شهر مشهد و استان است.
کم نبودند مسئولان و وزیرانی که در سکوت کامل خبری به مشهد سفر کردند و بیآنکه مطالبهای را به رسانههای خراسان رضوی به ویژه در امر زیارت پاسخ دهند، راه آمده را برای رفتن در پیش گرفتند. حضور وزیر راه و شهرسازی در مشهد باز هم تلخی رفتار رسانهای مشترکی را یادآور شد که مسبوق به سابقه است. غیبت در کنفرانس خبری را به تأکید تیم رسانهای وزیر در استفاده از خبرنگاران رسانههای تهرانی همراه او نسبت میدهند و البته با وجود تلاش روابط عمومی استانداری، از حضور رسانههای استانی در جلسه با مجمع نمایندگان استان هم ممانعت به عمل آمد. چرا با وجود اینکه مشهد سهم مهمی در رشد رسانههای کشور دارد، شاهد توهین به رسانههای استان هستیم و مهمتر از آن انبوهی از مطالبات مردم که رسانههای محلی میتوانستند مطرح کنند، بیجواب میماند.
در پایان، خانم وزیر به مشهد؛ شهر امام رضا(ع) خوش آمدید، زیارتتان قبول؛ اما ما رسانههای خراسان رضوی که طرح مطالبات زیرساختی زیارت و زائر دغدغه اصلیمان است، بار دیگر فاصله شعار «دولت کنار مردم» با واقعیت موجود را بیش از گذشته درک کردیم؛ زیرا وقتی وزیر پاسخگوی رسانه نباشد، این شعارها حتی در هفته دولت، تنها حرف توخالی است.
۴ شهریور ۱۴۰۴ - ۰۵:۵۸
کد خبر: ۱۰۹۱۲۳۷
کنفرانس خبری وزیر راه و شهرسازی درباره مسائل حملونقل خراسان رضوی بدون حضور او و تنها با استاندار و معاونانش برگزار شد؛ غیبت وزیر بار دیگر شائبه بیتوجهی پایتخت به مشهدِ میزبان ۳۰ میلیون زائر را تقویت کرد.

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
منبع: روزنامه قدس
نظر شما