اولین ویژگی یک مجری برای اجرای هر برنامه ای تسلط بر بدن و بیان و سپس موضوع برنامه ای است که قصد اجرای آن را دارد، از این حیث اگر قرار باشد نحوه اجرای بهروز افخمی را نقد کنیم، میبینیم افخمی هنوز نتوانسته خواستههای مخاطب را به عنوان یک مجری برنامه تخصصی برآورده کند.
از همان ابتدا که قرار است خوش و بشی با مخاطبان داشته باشد و تبریک ایام دهه فجر را بگوید به شکلی کاملا تصنعی و لحنی خنثی کلمات را بیان می کند حتی نمی تواند تبریک درستی بگوید گویی فردی بیگانه با حال و هوای انقلاب دارد درباره دهه فجر صحبت می کند. کمی می گذرد و قرار است درباره برنامه ای که روی آنتن برده توضیح دهد و مخاطبان را با روند برنامه هفت در طی جشنواره فیلم فجر آشنا نماید ناگهان می گوید خانم جعفرنیا ما را در جریان خواهند گذاشت خانم جعفرنیا به او ملحق می شود و با خنده ها و اطوارهای زنانه قرار است جوی شیرین و هیجانی و داغ به برنامه بدهد شروع می کند به توضیح دادن و تازه آقای افخمی متوجه می شود قرار است چه برنامه هایی پخش شود و او آن ها را اجرا کند این را از کجا می فهمیم این که ایشان از خانم جعفرنیا می پرسد گفتگوی ویژه هم داریم؟ خانم جعفرنیا هم می گوید بله داریم. به نظر می آید که خانم جعفرنیا بیشتر برای آشنایی آقای افخمی با برنامه هفت در حال صحبت هستند تا مخاطبان تلویزیون.
میان برنامه هایی که پخش می شود تصاویر آرشیوی است که در برنامه های قبلی نیز از آنها استفاده می شد و هیچ ارتباطی به جشنواره چهل و سوم فیلم فجر ندارد و حتی تکراری پخش می شوند که کارکردی جز پر کردن وقت برنامه ندارند. دو منتقد ثابت امیر قادری و رضا صدیق قرار است جذابیت و جدال را با همکاری آقای افخمی به برنامه هفت بیاورند اما این دو بیش از آن که سبب جذابیت برنامه شوند باعث عصبیت مخاطب می شوند برای هر فیلم قرار است هر منتقد چند دقیقه صحبت کند و سپس امتیاز بدهد آقای قادری هنوز صحبت نکرده صحبتش را قطع می کند و می رود دنبال بحث با بهروز افخمی در باره فلان فیلم یا موضوع مورد علاقه مشترکشان مخاطب می ماند که بالاخره نقد فیلم چه شد؟ این منتقد در خصوص فیلمی که در جشنواره دیده چه نکات مثبت و منفی بیان خواهد کرد؟ واقعیت این است که هیچ شوخی هایی که شاید صرفا برای خود ایشان و افخمی جذاب باشد که البته جای آن روی آنتن زنده نیست. رضا صدیق و منتقد دیگر دکترحمیدرضا قادری از فرصت خود استفاده بهتری می کنند و با بیان کامل و سلیس خود مخاطب را در جریان کیفیت فیلم به نمایش درآمده می گذارند.
فیلم ها با حضور عوامل مورد بحث و بررسی قرار می گیرند عوامل فیلم «بازی خونی» نشسته اند مجری برنامه که سوالی برای پرسیدن ندارد رو به هر کسی می کند و می گوید خب خودتان شروع کنید دیگر، کارگردان فیلم می ماند از کجای فیلم شروع به صحبت کند ... افخمی رو به بازیگر خانم فیلم می کند و می گوید شما از صحنه های انفجار نترسیدی؟ ترسیدن یا نترسیدن بازیگر فیلم از صحنه انفجار چه کمکی به تحلیل فیلم می کند؟!
فیلم «صیاد» با حضور عوامل فیلم مورد بحث و بررسی قرار می گیرد مجری که باید جنبه بی طرفانه را رعایت کند شروع می کند به اشکال گرفتن از مسئولین ارتش که در کارها دخالت می کنند فیلمنامه را عوض می کنند و آسیب جدی به فیلم وارد می کنند اجازه نمی دهند آن چه که واقعاً اتفاق افتاده تصویر شود آنچه که باید اتفاق می افتاده می خواهند تصویر شود. نادر سلیمانی بازیگر فیلم ادعاهای ایشان را رد می کند و می گوید ما چنین مشکلی نداشتیم آقای افخمی دوباره رو به کارگردان می کند و همین مطالب را تکرار می کند کارگردان نیز صحبت ها ی ایشان را تکذیب می کند سرآخر، کار به تهیه کننده می رسد و ایشان با حالت بهت زده به مجری برنامه می گوید من حیرت و تعجب کردم از صحبت های شما آقای افخمی چون ارتش کاملاً با فیلم همراهی و همکاری و تعامل داشت اما مجری همه چی دان برنامه همچنان بر سر مواضع خود می ایستد.
سه ساعت از برنامه هفت با اجرای آقای افخمی می گذرد ساعت 2 بامداد است و ما چیز دندان گیری از کم و کیف فیلم های روز اول جشنواره دستمان را نمی گیرد.
نقد مخاطب: هادی محمدنژاد
نظر شما