مدیر پژوهشکده قرآن و عترت در پژوهشگاه معارج در این نشست که صبح امروز اول اسفندماه در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، برگزار شد، عنوان کرد: روشﺷﻨﺎﺳﻰ ﺗﻔسیر با زیربنای روشنی از ﺧﻄﻮط ﻓﻜﺮی و ذﻫﻨﻰ ﻣﻔﺴﺮ از راهﻫﺎی متقن، ارزﻳﺎﺑﻰ یک ﺗﻔﺴﻴﺮ به شمار میآید.
حجت الاسلام والمسلمین علی اسلامی، ادامه داد: از جمله تفاسیر قرآن به قرآن در عصر کنونی، تفسیر «تسنیم» آیت الله جوادی آملی است که هدف مفسر از نگارش آن، ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻧﺎﮔﻔﺘﻪﻫﺎ و ﻟﻄﺎﺋﻔﻰ اﺳﺖ ﻛﻪ اغلب در ﺗﻔﺴﻴﺮ اﻟﻤﻴﺰان به آن ﭘﺮداﺧﺘﻪ نشده است.
وی افزود: این مهم مفسر را برآن داشته تا اﻟﻤﻴﺰانی به زبان ﻓﺎرﺳﻰ ﺑﺎ ﻫﻤﺎن سبک و ﺳﻴﺎق و ﺑﺎ ﻫﻤﺎن ﻣﺒﺎﻧﻰ، تدوین کند، از همین رو در این تفسیر، مؤلف ابتدا به شناسایی ﻣﺒﺎﻧﻰ و ﭘﻴﺶ ﻓﺮضﻫﺎی ﻓﻜﺮی مفسر همچون اﻋﺘﻘﺎد ﺑﻪ اﻋﺠﺎز ﻗﺮآن، اﻋﺘﻘﺎد ﺑﻪ ﻣﺼﻮﻧﻴﺖ ﻗﺮآن از ﺗﺤﺮﻳﻒ، اﻋﺘﻘﺎد ﺑﻪ ﺣﺠﻴﺖ ﻇﻮاﻫﺮ ﻗﺮآن، اﻋﺘﻘﺎد ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ و ﺑﺎﻃﻦ ﺑﺮای ﻗﺮآن، اﻋﺘﻘﺎد ﺑﻪ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﺑﻮدن ﻗﺮآن و ...پرداخته است.
حجتالاسلام والمسلمین اسلامی، تصریح کرد: همچنین این مولف در تفسیر تسنیم، به بیان برخی از ﻗﻮاﻋﺪ تفسیری همچون ﮔﺰﻳﺪه ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺑﻪ ﺟﺎی ﺗﺮﺟﻤﻪ آﻳﺎت، ﺑﻬﺮهﮔﻴﺮی از ﻋﻠﻮم ادﺑﻰ در ﺗﺒﻴﻴﻦ آﻳﺎت، ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺷﺒﻬﺎت روز ذﻳﻞ ﺑرخی از آﻳﺎت همت گماشته تا به کمک آن به روش تفسیری قرآن به قرآن نائل آید.
وی با بیان این که تفسیر تسنیم امتداد تفسیر المیزان و در واقع المیزان فارسی است، گفت: این تفسیر، تکمیل کننده المیزان و تصحیح کننده آن است و بر خلاف سایر تفسیرها، تفسیری است که در نظام جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است و متناسب با نیازهای نظام و جامعه معاصر عرضه شده است.
مدیر پژوهشکده قرآن و عترت در پژوهشگاه معارج، با اشاره به دوره ۸۰ جلدی تفسیر تسنیم، بیان کرد: نگارش این تفسیر از سال ۶۱ آغاز شده است و پس از گذشت بیش از ۴۰ سال، طی دو ماه گذشته دوره کامل آن در ۵۰ هزار برگ علمی تکمیل شده است.
نظر شما