این نشست، میزبان حضور حجت الاسلام مرتضی مروی، نویسنده اثر، جلیل معماریانی کارشناس کتاب و جمعی از علاقهمندان به کتاب و مبانی تربیتی بود.
حجت الاسلام مرتضی مروی نویسنده این کتاب در ابتدای نشست گفت: متاسفانه در امور تربیتی، آموزش مباحث را با مولفهها ومبانی تربیتی، درآمیختهایم که این یکی از بزرگترین چالشهای ما در امور تربیت است. دیگر اینکه مربیان در فضاهای آموزشی و تربیتی تک ساحتی برخورد میکنند؛ بدین گونه که برخی تنها بر اخلاق و برخی بر عقاید و... تکیه میکنند. گاهی نیز با تعیین مسیری کف مشخص کردیم حق اختیار و انتخاب را کودکان و نوجوانان گرفته میشود.
به گفته مروی، نبود ارزیابی شاخص در روشهای تربیتی و ارزیابی موفقیت، نبود استمرار فعالیتهای مربیان تربیتی در فضای تربیتی ، وجود پژوهشهای تربیتی فاقد توجه به پژوهشهای میدانی، نبود شناخت از نیازها، نقاط ضعف و قوت امور تربیتی و... از دیگر چالشهای موجود کشور در امرتربیت است.
آموزش گام به گام مبانی تربیتی
وی ادامه داد: کتاب «مربیگری از مبانی تا میدان» نگاهی هم زمان به مبانی و میدان تربیت دارد، این رویکرد، مربی را از افراط و تفریطهای موجود دور میکند؛ یعنی او را در مسائل عملیاتی و میدانی تربیت محصور نمیکند و همزمان از غرق شدن او در بحثهای عمیق و بی پایان نظری، انتزاعی پرهیز میدهد و میکوشد نسخهها و پیشنهادهایی اجرایی و عملی ارائه کند که مبتنی برمبانی و اصول تربیتی است.
مروی تصریح کرد: مطالب ارائه شده در این اثر مبتنی برمعارف دینی و برخاسته از اندیشههای اسلامی است و استدلالهای متقن عقلی و شرعی دارد و مفاهیم پرتکرار و مهمی در آثار تربیتی را با توضیح مصادیق عینی آن شرح میدهد.
مکمل هایی برای مطالب متنوع کتاب
مهدی سیمریز مدیرتولید انتشارات بهنشر نیز گفت: وجه تمایز این اثر نسبت به سایر آثار نگاشته شده در بحث امورتربیتی، استفاده از مکملهایی برای مطالب متنوع کتاب است که در قالب داستانک بیان شده و خوانش اثر را برای مخاطب جذاب میکند.
جلیل معماریانی کارشناس کتاب و مدرس دورههای تربیت مربی، تشکیلات، مدیریت تفکر و خودآگاهی در این نشست گفت: انسانها به فرمایش امام علی(ع) معدن هستند که باید مراحل کشف، استخراج و شکل دهی و سازمان دهی را پشت سر بگذراند تا شکوفایی اصلی آنها آغاز شود. زمینههایی که برای این حرکت باید ایجاد شود در مقوله «تربیت انسان» مطرح می شود.
وی ادامه داد: نگرش صحیح به مقوله تربیت یکی از اساسیترین زیرساختهای فعالیتهای تربیتی و اقدامات مرتبط است. در بررسیهای میدانی میتوان به این نتیجه رسید که به دلیل کم توجهی به موضوع تربیت و اشتباه گرفتن آن با آموزشهای تک بعدی یا روشهای تلقینی و احساسی و با بهرهگیری از مدلهای تقلیدی، یا تحمیلی و بعضاً تهدیدی، شاهد این نقیصه هستیم که ریشهها ضعیف میشود و در بحرانها، حادثهها، طوفانها و فتنهها نهالهای انسانی دوام نمیآوردند چون در مسیر صحیح تربیت قرار نگرفتهاند.
معماریان اظهار کرد: از طرفی سهم مربی، محیط و زمینههای تربیتی، ابزار و روشها، مدلهای رفتاری، مدلهای اجرایی و شاخصهای ارزیابی، مشوقهاو تنبیهها و بسیاری از اقتضائات و لوازم تربیتی نظیر این که فرزندان ما از کجا شروع کنند، مربی و والدین از کجا شروع کنند. چه اقداماتی انجام دهند، سهم خودشان چقدر و چگونه است، بسترهای مکمل رشد و هم افزایی ومرزهای مداخله کجاست؟ توقعات و تعلق ها چگونه تنظیم میشود؟ حضور اجتماعی چگونه باشد؟ نقش تشکلها چیست؟ بایستههای تشکیلاتی کدام است و اصول کار تشکیلاتی و نقش آن چیست، به درستی در یک منظومه نظاممند مشخص نشده است.
وی خاطر نشان کرد :علی رغم تلاش های صادقانه و فراوانی که در این عرصه شده، هنوز به یک منظومه منسجم نرسیدهایم که بر اساس آن الگوهای فکری و رفتاری، بتوان سیستم های کلان تربیتی را طراحی کرد.
وی افزود:عامل مهمی که این کتاب را از نوشته های مشابه تمیز میدهد این است که به بسیاری از سوالات فعالان تربیتی و تشکیلاتی در این کتاب پاسخ داده شده و یا لااقل کلیدهای خوبی برای دستیابی به پاسخ آن در اختیار خواننده قرار داده شده است.
جریانی زنده از واقعیات تربیتی
وی ادامه داد: یک جریان زنده بین دنیای واقعی تربیت و فضای پژوهشهای این عرصه در این کتاب مشهود است که نتایج کار را واقعی تر نشان می دهد. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مطالعه این کتاب برای همه فعالان عرصه تربیتی و تشکیلاتی به صورت خاص مفید است، ابراز امیدواری کرد؛ این اثر نقطه آغازی باشد برای تداوم آثار بیشتر و عمیق تر در این عرصه که هر بخش از آن سالها نیاز به تحقیق و پژوهش و از همه مهم تر، میدانهای واقعی عمل دارد.
گفتنی است کتاب "مربیگری، از مبانی تا میدان" اثر برگزیده کتاب سال خراسان رضوی در بخش روانشناسی و علوم تربیتی (۱۴۰۳) از سوی انتشارات به نشر در ۱۶۸ صفحه، قطع رقعی منتشر شده است.
نظر شما