مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، برنامه امتحانات نهایی پایههای یازدهم و دوازدهم شاخه نظری، دوره دوم آموزش متوسطه را برای خرداد ۱۴۰۴ اعلام کرد. این برنامه شامل دانشآموزان روزانه، بزرگسال، آموزش از راه دور، داوطلبان آزاد و متقاضیان ایجاد یا ترمیم سابقه تحصیلی است.
بر اساس اعلام این مرکز، امتحانات هماهنگ کشوری پایه نهم دوره اول متوسطه نیز در خرداد ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد. برنامه این سه عنوان آزمون، ضمیمه برنامه امتحانات پایههای یازدهم و دوازدهم منتشر شده است.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه امتحانات نهایی پایه دوازدهمیها از ۲۸ اردیبهشت و همچنین پایه یازدهمیها از ۲۹ اردیبهشت آغاز میشود، می گوید: امتحانات این دانشآموزان تا ۲۲ خرداد ادامه دارد.
محسن زارعی از شرکت کنندگان خواست تا با حضور در کلاسهای درس، استفاده از کتاب های درسی و نکات ذکر شده توسط معلمان و همچنین با بهرمندی از راهنمای عمل و بستههای یادگیری تهیهشده توسط دبیرخانه راهبری کشوری، آمادگی لازم برای شرکت در امتحانات کسب کنند.
وی پیش از این با اشاره به کیفیت تصحیح برگههای آزمونهای نهایی، با اشاره به اقدامات این مرکز در حوزه تحلیل عملکرد آزمونهای نهایی گفته بود: برای تمام مصححان آزمون نهایی، کارنامه تعداد و نیز کیفیت تصحیح تهیه و ارسال شده؛ نتایج تحلیلها نشان میدهد که همبستگی تصحیح دو مصحح اول و دوم بیش از ۹۰ درصد است و نمرات داده شده توسط دو مصحح اختلاف قابل توجهی نداشته و همبستگی بالایی داشتهاند. تنها در کمتر از ۱۰ درصد از موارد، اختلاف معنادار میان نمرات مشاهده شده که این برگهها نیز به مصحح سوم ارجاع شده است. نتایج این تحلیلها نشان میدهد صحت و سلامت فرآیند تصحیح برگههای آزمون نهایی در سطح مطلوبی قرار دارد و همکاران ما در سراسر کشور با دقت و حساسیت بالا به این موضوع پرداختهاند.
برگزاری آزمونهای شبهنهایی بهصورت اختیاری
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، درباره آزمونهای نهایی و شبهنهایی توضیح داد: امتحان شبهنهایی اجباری نیست و تصمیمگیری درباره برگزاری آن به مدارس واگذار شده است. این آزمونها بیشتر با هدف آمادگی دانشآموزان و تقویت وضعیت تحصیلی آنان به صورت اختیاری برگزار میشود.
علی فرهادی تأکید کرد: زمان دقیق برگزاری آزمونهای نهایی از سوی مرکز سنجش آموزش و پرورش اعلام خواهد شد و خوشبختانه با بهرهگیری از فناوری، تاکنون آزمونهایی سالم و ایمن برگزار کردهایم.
وی با اشاره به ویژگی آزمونهای نهایی گفت: پرسشهای این آزمونها مستقیماً از کتابهای درسی طراحی میشود و موفقیت در آنها به میزان یادگیری عمیق دانشآموزان از محتوای کتابها وابسته است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درادامه خطاب به دانشآموزان توصیه کرد: آزمون نهایی را نباید آزمونی شبامتحانی تصور کرد. برای موفقیت، باید در طول سال تحصیلی بهصورت پیوسته مطالعه داشت.
نظر شما